En krone investeret i et godt arbejdsmiljø giver mere end to kroner tilbage. Sådan lyder budskabet i en ny kampagne, der skal gøre virksomheders topledere mere opmærksomme på værdien af et godt arbejdsmiljø.
Bag kampagnen står blandt andet organisationerne DI og CO Industri, der arbejder sammen i et fælles branchearbejdsmiljøråd.
- Vi oplever, at stadig flere virksomheder er opmærksom på de store økonomiske gevinster, der kan opnås ved at arbejde bevidst med arbejdsmiljøet.
- Det vil vi gerne sætte fokus på, siger Kenneth Bergen, formand for det fælles arbejdsmiljøråd og forbundssekretær i Dansk Metal.
Han understreger, at det psykiske arbejdsmiljø og herunder muligheden for at tilrettelægge egne arbejdsforhold er en vigtig del af et godt arbejdsmiljø.
Budskabet om den gode økonomi i et godt arbejdsmiljø stammer fra en stor international undersøgelse på tværs af lande. Her er det lykkedes at sætte beløb på, hvor meget virksomhederne kan forvente at tjene på investeringer i arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøchef Anders Just Pedersen, DI, mener, at den internationale undersøgelse giver et meget godt billede af fordelene.
- Et godt arbejdsmiljø er en god "business case". Og det handler ikke kun om færre sygedage, men også om, at virksomheder med høj trivsel og hvor man satser på tillid og samarbejde får bedre resultater, siger Anders Just Pedersen.
Kampagnen vil blandt andet omfatte en spørgeundersøgelse af ledernes holdninger samt en hvidbog, som skal gøres færdig med resultaterne fra lederundersøgelsen.
Ved at rette kampagnen mod toplederne er det håbet, at opmærksomhed på et godt arbejdsmiljø vil sprede sig til andre dele af virksomheden.
Kampagnen afsluttes til efteråret med en kåring af Danmarks tre dygtigste topledere, der arbejder systematisk på at fremme arbejdsmiljø og dermed forretningen.