En god børnehave er den direkte vej til gode karakterer i skolen, viser ny forskning.
Især drenge og indvandrerbørn opnår bedre karakterer ved folkeskolens afsluttende eksamen, hvis de har gået i en børnehave med mange mænd og god normering, skriver Ugebrevet A4.
Bag undersøgelsen står forskere fra Anvendt KommunalForskning (AKF) i samarbejde med SFI - det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitet.
Forskerne dokumenterer, at børn opnår bedre karakterer i niende klasse, hvis eleverne i starten af livet har gået i en såkaldt "højkvalitets-børnehave".
30.000 børn, som afsluttede folkeskolens niendeklasse med eksamen i skriftlig dansk i 2008, indgår i undersøgelsen.
Der er dog tale om en ganske lille karaktergevinst.
Forskerne dokumenterer, at en gennemsnitlig elev, der får karakteren syv, opnår en karakterfremgang på mellem 0,01 til 0,09 karakterpoint, hvis de har gået i en god børnehave med høj normering.
Alligevel er der tale om epokegørende ny viden, siger professor Niels Egelund, der er formand for regeringens Task Force om Fremtidens Dagtilbud.
Kilde: Ugebrevet A4