En vinterdag i 1970 på en mark i Kirke Hyllinge. 23-årige Bjørn Nørgaard ligner med sit lange hår, fuldskæg og hennafarvede pandebånd en vildmand. Det store, friskt afskårne hestehoved i Nørgaards favn damper stadig i kulden, da han placerer det ved siden af et kors.
Scenen stammer fra Bjørn Nørgaards performancekunstværk Røde Fane , som for 37 år siden skabte vild opstandelse. Nørgaard ville sætte kritisk fokus på, at mediernes voldsomme billeder fra Vietnamkrigen var mindre provokerende end hesteslagtningen. Problematikken er unægtelig også gyldig i dag.
Folkeligt gennembrud
Bjørn Nørgaard har siden eksperimenteret sig frem til en unik stil, og den manglende respekt for gængse konventioner og det-kan-man-da-ikke-holdninger er hans visitkort i den danske og den internationale kunstverden. Herhjemme fik han i 1990 sit folkelige gennembrud, da han i forbindelse med Dronning Margrethes 50-års-fødselsdag udførte 12 gobeliner over Danmarks historie. Bjørn Nørgaard har desuden været professor ved Det Kongelige Kunstakademi 1985-1994 og medlem af kulturkanonens udvalg for billedkunst.