Forliget på transportområdet vil bane vejen for forlig på andre områder, vurderer arbejdsmarkedsforsker.
Efter to et halvt døgns forhandlinger lykkedes det i går aftes 3F's Transportgruppe og DI at indgå en ny overenskomst på transportområdet.
Aftalen omfatter cirka 14.500 lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Forliget vil dog få betydning for op mod 50.000 lønmodtagere inden for transportsektoren.
Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, vurderer, at transportforliget, der er det første på normallønsområdet, gør det nemmere for byggeriet og andre områder at nå til enighed.
"Der er et gennembrud og retningsgivende på andre områder, også i byggeriet, hvor den sidste hurdle handler om løndumping," siger han til Newspaq.
Samtidig er risikoen for en konflikt blevet mærkbart mindre, vurderer Flemming Ibsen.
"Med transportforliget er vejen banet for et samlet mæglingsforslag. Det tror jeg også bliver stemt hjem," siger han.
Flemming Ibsen er sikker på, at transportforliget, der præsenteres her til formiddag, vil indeholde mærkbare indrømmelser omkring løndumping.
"Ellers var der ikke lavet forlig. Det har hele tiden været 3F's topprioritet," siger Flemming Ibsen.
Transportforliget er udset som gennembrudsområde for hele det såkaldte normallønsområde, som omfatter ca. 15 pct. af de danske arbejdspladser inden for LO/DA området.
På normallønsområdet aftales alle lønstigninger for de kommende to år centralt af topforhandlerne her og nu.