Forsker: Betalingsring er intet trafikproblem

Det kræver kun en styrkelse af den offentlige transport på 10 procent for at kunne håndtere konsekvenserne af en betalingsring om København.
Bare fordi der indføres en betalingsring, så behøver man ikke udvide den offentlige trafik, mener forsker.
Bare fordi der indføres en betalingsring, så behøver man ikke udvide den offentlige trafik, mener forsker. Foto: Colourbox

Det er slet ikke nødvendigt at udvide den offentlige transport i København med en ny infrastruktur, hvis der indføres en betalingsring for biler.

Det vurderer trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, som dermed gør op med udmeldingerne fra borgmestre i omegnskommunerne. De har krævet massive investeringer i den kollektive trafik.

Det skriver Ingeniøren.

"Der er en stærkt overdreven forestilling om, hvilket behov der vil være for kollektiv transport i det øjeblik, betalingsringen står færdig," siger Per Homann Jespersen til Ingeniøren.

"Hvis den bliver placeret i Københavns kommunegrænser, vil betalingsringen efter alt at dømme reducere trafikken med cirka 15 procent. Af de 15 procent vil en tredjedel gå over i den kollektive trafik, og i myldretiden vil trafikreduktionen øge lidt. Men ifølge mine overslag bliver der højst et merbehov for kollektiv transport på ti procent. Og det kan klares uden ny infrastruktur," siger Per Homann Jespersen til Ingeniøren

Han peger blandt andet på den kommende Metro-cityring som elementer, der allerede vil lette presset.

Kilde: Ingeniøren

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.