Intet kan ødelægge en dag mere end et forsinket tog eller en forsinket bus, men det er de færreste, der er klar over, at du kan få erstatning, hvis ikke du når din destination til tiden.
Ifølge en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, ved kun halvdelen af passagererne, at de har mulighed for rejsegaranti ved forsinkelser over et bestemt tidsinterval.
Det skal flere passagerer gerne blive klar over, lyder det fra Asta Ostrowski, der er seniorrådgiver for transport hos Forbrugerrådet Tænk.
Reglerne omkring rejsegaranti kan dog være uoverskuelige, fortæller hun.
- Hvert selskab har hver deres rejsegarantiordning, og der er en udfordring, synes vi, fordi det kan være svært at finde ud af, hvilken rejsegaranti man har.
- Rejsegarantien gælder nemlig kun for én rejseform, men vi så gerne, at der dels var en sammenhængende rejsegaranti på tværs af transportformerne, siger Asta Ostrowski.
For at undgå forvirring har vi med informationer fra Forbrugerrådet Tænk samlet rejsegarantireglerne fra alle selskaberne i dette overblik:
* DSB - S-tog og fjern- og regionaltog
Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB's Basis Rejsegaranti.
Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.
Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.
Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.
Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.
* Arriva
Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.
Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.
Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB's tog i forbindelse med kombinerede rejser.
* Metroselskabet
Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.
Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.
* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab
For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.
Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.
Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:
- Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.
- FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.
- Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.
- Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.
Læs mere her: http://passagerpulsen.taenk.dk/bliv-klogere/kend-din-rejsetidsgaranti
Fakta: Vær opmærksom på dette:
- Har du et pendlerkort, er det sandsynligt, at du selv skal tilmelde dig en rejsegarantiordning for pendlere. Visse selskaber tilmelder dig ikke automatisk.
- Hvert selskab har hver sin rejsegarantiordning. Skifter du derfor fra tog til bus, kan der være forskellige erstatningsregler.
- Er din bus mere end 20 minutter forsinket, kan du tage en taxa på selskabets regning. Vær dog opmærksom på, at selskaberne har hver sine regler for erstatning.
Kilde: Asta Ostrowski, Forbrugerrådet Tænk.
/ritzau/FOKUS