Det giver pote at vedlægge et billede af sig selv i jobansøgningen. Det viser en rundspørge, som det norske medie E24 har lavet blandt flere virksomheder.
Rundspørgen viser, at det betragtes som yderst positivt, når ansøgeren vedlægger et billede af sig selv.
En af de overbeviste er leder for profilering og rekruttering i storbanken DNB Glenn Menkin.
"Et overvejende flertal af ansøgerne lægger billede ved. Og det tæller næsten udelukkende positivt," siger han til E24.
I snit modtager Glenn Menkin over hundrede ansøgere per stilling, når banken skal ansætte nye folk. Og her hjælper det at skille sig ud i mængden.
"Det mest specielle billede, jeg har set, var en kvindelig ansøger, der vedlagde et billed af sig selv i en boksering. Det er ikke sikkert, at det ville falde i smag hos alle, så der tog hun en chance. Men jeg syntes, det var sejt, selvom andre kunne måske tænke noget andet," fortæller Glenn Menkins, der endte med at ansætte kvinden.
Helt naturligt
Og flere og flere er de senere år begyndt at vedlægge et billede, når de søger job. For facebook-generationen er billedbrug nemlig blevet en helt naturlig del af det at præsentere sig selv, skriver E24.
Forsker ved Handelshøyskolen BI Ole I. Iversen fortæller, at forskningen på området er begrænset, og at der er flere fordele ved at vedlægge et billede. Men han advarer samtidig virksomheder mod at tillægge billederne alt for stor værdi.
"Man husker kandidaterne bedre, når man har set deres ansigt. Samtidig er der en fare for, at arbejdsgiverne vægter billederne for højt og kun kalder folk ind, som er pæne. Uerfarne rekrutteringsfolk kan let begå den fejl," siger Ole I. Iversen til E24.