Det mindede mest af alt om første skoledag, da paraplyorganisationen Københavns Teater i går på et pressemøde præsenterede fire nye bestyrelser for de fire store københavnske teatre: Betty Nansen Teatret, Teater X, Nørrebros Teater og Østre Gasværk Teater. Tiltrods for den forholdsvis snævre danske teaterverden, havde nogle bestyrelsesmedlemmer aldrig mødt hinanden før. Flere af de nyudnævnte bestyrelsesmedlemmer fra erhvervslivet er da også helt ubeskrevne blade i teatersammenhæng.
»Jeg kender ikke vores formand,« meldte næstformanden for det eksperimenterende Teater X, skuespilleren Lana Lind, under introduktionsrunden.
Hun sigtede til Søren Barlebro Rasmussen, der med sit speciale i universitets- og forskningsledelse må siges at komme fra periferien af dansk scenekunst.
Bestyrelserne har til gengæld indtil 1. juli til at lære hinanden og de tidligere udnævnte teaterdirektører bedre at kende.
Gode vibes
Det er tvivlsomt, om de nyudnævnte bestyrelser skaber lige så meget postyr som efterårets udnævnelse af teaterdirektørerne for de fire teatre. Dengang skyldtes balladen blandt andet den uklare kompetencefordeling mellem Københavns Teater og de enkelte teaterbestyrelser. Ifølge flere eksperter besidder Københavns Teater den reelle magt, men det var ikke noget, som hverken bestyrelsesmedlemmer eller teaterdirektører ville rippe op i på gårsdagens presssemøde.
Direktøren for Betty Nansen Teatret Henrik Harmann, der i efteråret blev henholdvis fyret og genansat af Københavns Teater, kunne kun se det positive i Københavns Teaters magt overfor de nye bestyrelser.
»Jeg tror, at det er sundt med et stærkt modspil,« sagde Henrik Hartmann.