Selvom gongongen har lydt for første runde af kampen mellem Ryanair og den danske fagbevægelse, er kampen langt fra slut.
Sådan lyder meldingen fra arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen.
Fagbevægelsen fik 1. juli Arbejdsrettens ord for, at det var lovligt at iværksætte sympatikonflikter for at lægge pres på Ryanair. I går meldte det irske lavprisselskab så ud, at man lukker sin base i Billund, hvis ikke fagbevægelsen dropper sin varslede sympatikonflikt i København. Det nægter fagbevægelsen, og en lukning af basen i Billund ser derfor ud til at være en realitet.
Men er det så ensbetydende med, at fagbevægelsen har vundet kampen mod Ryanair?
- Nej. Fagbevægelsen går jo efter at få tegnet overenskomster, og det har de ikke opnået her, lyder svaret fra Flemming Ibsen.
Han mener, at der er lang vej igen, hvis fagbevægelsen skal trække sig sejrrigt ud af kampen med Ryanair.
- Det kræver sammenhold i europæisk fagbevægelse og formentlig også hjælp fra lovgiverne i EU, hvis man skal vinde det her, siger Flemming Ibsen til Avisen.dk.
Det næste skridt er derfor, at fagbevægelsen koordinerer sin indsat rundt om i Europa og samtidig lægger pres på EU for at få lagt et lovgivningsmæssigt pres på Ryanair, lyder rådet fra arbejdsmarkedsforskeren.
Har forhindret andre i at kopiere model
Problemet for fagbevægelsen er ifølge Flemming Ibsen, at Ryanair blot flytter sin base for derefter at flyve videre fra andre baser rundt om i Europa.
- Det er klart, at man har besværliggjort livet for Ryanair, der bliver nødt til at flytte. Det taber de nogle penge på, men de kan stadig flyve ind og ud, siger han.
Til gengæld kan fagbevægelsen glæde sig over en anden sejr, mener Flemming Ibsen.
- Man har forhindret andre selskaber i at kopiere Ryanairs sociale dumping-model. Det er den største sejr. Lad os sige, at Ryanair havde vundet og slået sig ned i Kastrup, så ville en masse andre luftfartsselskaber have været nødsaget til at kopiere Ryanair-modellen ved at køre med meget dårlige eller slet ingen overenskomster, forklarer han.
Samtidig har den danske model vist sin funktionsdygtighed.
- Det her er et eksempel på, at man kan bruge den danske model til at presse arbejdsgiverne. Man fik ikke det, man ønskede sig – overenskomster. Til gengæld har man tvunget Ryanair til at opgive at arbejde med baser her i landet. Det viser, at den danske model er funktionsdygtig, fordi man kan bruge det våben, der hedder sympatikonflikter, lyder vurderingen fra Flemming Ibsen.
På spørgsmålet om, hvad det betyder for fagbevægelsen, at Ryanairs lukning af basen i Billund kan koste danske arbejdspladser, kommer svaret prompte fra Flemming Ibsen.
- Det er den pris, man bliver nødt til at betale for at komme videre. Havde man ikke gjort det, havde Ryanair bare slået sig ned i København og udkonkurreret en masse andre selskaber ved at dumpe lønningerne. Det ville have været et ræs mod bunden, hvad løn og arbejdsvilkår angår, siger han.
LO: Ikke klar til evaluering
Hos fagbevægelsen selv er man ikke klar til at evaluere på kampen mod Ryanair, lyder meldingen fra næstformand i LO Lizette Risgaard.
- Vi er slet ikke færdige med den her kamp. Vi har varslet sympati- og konflikthandlinger, og inden vi når dertil, håber jeg, at Ryanair besinder sig og laver en aftale, siger hun.
Og selvom det kan virke utopisk set i lyset af de tidligere udmeldinger fra Ryanair, er man fortsat optimistisk.
- Jeg tror stadig på, at hvis Ryanair gerne vil drive forretning i Danmark, så ved de inderst inde godt, at de er nødt til at snakke med fagbevægelsen og lave en aftale. Det er også det, de er blevet dømt til, så det håber jeg, at de gør, siger Lizette Risgaard.
Hun vil dog gerne fremhæve et sted, hvor hun synes, kampen mod Ryanair har haft en positiv effekt for ikke alene fagbevægelsen.
- Vi har været enige om at sætte foden ned og sige, at der er grænser for, hvad vi skal finde os i som lønmodtagere i Danmark, siger Lizette Risgaard.
Tør ikke spå om udfald
Spørger man Flemming Ibsen vil kampen mod Ryanair fortsætte på europæisk plan mange år endnu, og han tør ikke spå om, hvordan den ender.
- Det vil vise sig. Det er et spørgsmål om, hvorvidt befolkningerne rundt om i Europa vil have billige billetter med den konsekvens, at flyselskaberne har elendige arbejdsvilkår, eller om man vil betale lidt mere for bedre vilkår. Det er et dilemma, som forbrugerne vil stå over for. Det betyder enten, at Ryanair-modellen bliver kopieret af andre, så det bliver det vilde vesten, der hersker, eller at man får overenskomster og lovgivning, der regulerer området. Men den kamp vil fortsætte, og det er slet ikke afgjort, hvilken vej det kommer til at gå, siger han til Avisen.dk.