En tunnel er meget bedre end en bro. Sådan siger Femern A/S, der står for at projektere Femern-forbindelsen.
"Det er selskabets vurdering, at en sænketunnel samlet set vil indebære færre risici end en skråstagsbro både i anlægs- og i driftsfasen," skriver selskabet i en meddelelse.
I undersøgelserne har de taget højde for de to projekters tekniske risici ved udførelse, miljøforhold, konsekvenserne for sejladssikkerheden og anlægsøkonomi, som det hedder.
Politikerne skal i 2011 beslutte, om vi skal have en bro eller en tunnel. Men nu lyder anbefalingen altså klart, at vi bør bygge en tunnel.
Fordi det er den danske stat, der skal låne pengene ud til projektet, er det de danske politikere, der i første omgang skal vælge, mens tyskerne derefter skal godkende Danmarks beslutning.
Flere politikere har ellers inden undersøgelsen talt varmt for en bro.
Transportministeren Hans Christian Schmidt (V) melder nu, at han går i tænkeboks.