Femern opgiver krav om dansk løn

Det er op til samvittigheden hos de store entreprenører på Femern-byggeriet, hvorvidt håndværkerne skal gå på danske overenskomster.
Når tunnellen til Tyskland står færdig, så kommer turen under Femern Bælt til at tage cirka ti minutter. Tunnellen blive udsmykket med diverse installationer.
Når tunnellen til Tyskland står færdig, så kommer turen under Femern Bælt til at tage cirka ti minutter. Tunnellen blive udsmykket med diverse installationer. Femern A/S

Den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland kan blive bygget af håndværkere, som uden dansk overenskomst.

Det erkender Steen Lykke, der er teknisk direktør i Femern A/S .

"Hvis vi skal leve op til EU's udbudsbetingelser, så er det næppe muligt at kræve, at håndværkerne arbejder på danske overenskomster. Det må vi nok se i øjnene," siger han.

Han forventer, at selskabet bag tunnellen vil stille krav til arbejdstid, men ikke til lønnen.

"Det er ikke sikkert, at vi vil være interesseret i at stille krav til lønnen. For vi vil selvfølgelig sikre, at der er så stor international interesse som muligt til at deltage i konkurrencen. Og jo flere ting af den slags du lægger på, jo mindre kan man forestille sig, at interessen bliver."

Udmeldingen kommer, mens selskabet bag den 18 kilometer lange tunnel sidder med hovedet nede i udarbejdelsen af de udbud, som entreprenører fra hele verden ventes at byde på.

Derned står det klart,at de cirka 5.000 arbejdspladser, der årligt ventes i på dansk grund i perioden 2015 til 2021, ikke nødvendigvis bliver job underlagt dansk løn.

Parterne undrer sig

I Dansk Byggeri vækker meldingen fra Femern-direktøren undren.

"Det overrasker mig meget, at man ikke kan stille krav til, at arbejdet foregår på overenskomstmæssige vilkår," siger afdelingsleder af arbejdsgiversekretariatet, Torsten Wilstrup.

Han henviser til den internationale aftale om arbejde på tværs af landegrænser, ILO-konvention.

Den siger ifølge KL's udbudsportal, "at arbejdere, der udfører offentlige bygge- og anlægsopgaver, skal sikres løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der bl.a. i henhold til kollektiv overenskomst gælder for arbejde af samme art, der hvor arbejdet udføres."

Hos arbejdsgiverne appellerer man til, at de store firmaer og konsortier, som vinder opgaven med byggeriet, trods det manglende krav melder sig ind i Dansk Byggeri af frivillighedens vej.

Samme melding lyder fra Gunde Odgaard, der er sekretariatschef i BAT-Kartellet, der er en faglige samarbejdsorganisation under LO for bygge-, anlæg-, og træ.

"Vi har fået henvendelse fra tillidsfolk og fagligt aktive, som frygter for ansættelsesforholdene på Femern-forbindelsen," siger han.

"Men som udgangspunkt er der ikke grund til bekymring," siger han og henviser til, at 400 udenlandske virksomheder i dag har overenskomst.

Garanti: Ingen filippinere til 20 kroner i timen

Steen Lykke understreger da også, at Femern A/S vil "leve op til alle gældende krav til sikkerhed; og vi vil også tilstræbe at gøre det endnu bedre end de gode resultatervi opnåede på Øresund."

Og Femern-selskabet er da også klar med et løfte til fagbevægelsen og andre, som måtte frygte, at tunnellen bliver bygget af stærkt underbetalte håndværkere.

"Jeg vil godt garantere, at vi ikke vil se filippinske arbejdere til 20 kroner i timen på Femern-forbindelsen," lyder det fra Steen Lykke.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.