Det er misvisende og farligt, når elbilfabrikanten Tesla kalder deres assisterende køreteknologi for "autopilot".
Sådan lyder kritikken fra det amerikanske forbrugerråd Consumer Reports.
Forbrugerrådet opfordrer Tesla til at ændre navnet på deres køreassistent og deaktivere teknologien, indtil bilerne får installeret sensorer, der bipper, hvis føreren ikke har hænderne på rattet.
Den danske bilorganisationen FDM mener også, at ordet "autopilot" er misvisende.
- Det er i høj grad forkert at kalde det "autopilot". Det er meget vigtigt at signalere, at Teslas system er en hjælp til føreren og ikke et system, der tager over. Det er vigtigt, at man i sit ordvalg fortæller, at bilen ikke er selvkørende, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM's blad Motor.
Tesla-ejere må altså ikke tro, at deres biler kan køre af sig selv, siger Søren W. Rasmussen fra FDM.
- Selvkørende biler skal nok komme, men de er her ikke endnu. Det trin i udviklingen mod selvkørende biler, som Tesla er på nu, er et af de farligste trin, for man kan få fornemmelsen af, at bilen er selvkørende, fordi den kan køre sig selv i lang tid ad gangen. Men pludselig holder den op med at fungere, og så har man problemet, forklarer han.
De delvist selvkørende biler er ofte udstyret med en funktion, som registrerer, om føreren har hænderne på rattet. Hvis man slipper rattet i længere tid, begynder bilen at advare med lyde, og hvis der ikke er en reaktion, for eksempel hvis føreren sover, bremser bilen ned og tænder havariblinket.
Men den funktion har Tesla ikke valgt at have i sine biler, og det ser FDM som et sikkerhedsproblem.
- Tesla skriver på displayet, at man skal have hænderne på rattet, men bilen bipper eller stopper ikke, hvis man ikke har det. Den bliver ved med at køre af sig selv. Og det er problemet. Bilen og vejnettet er ikke bygget til at køre af sig selv endnu. Som det er nu, kræver systemet, at føreren er med til at køre bilen, siger Søren W. Rasmussen.
Hos Tesla har man set på kritikken, men bilfabrikanten vurderer ikke, at der er behov for ændringer.
- Tesla introducerer hele tiden forbedringer, som er gennemprøvet ved interne test over millioner af kilometer for at sikre, at bilister, som kører med Autopilot, forbliver sikrere end dem, der kører uden hjælp. Vi vil fortsætte med at udvikle, bekræfte og udgive de forbedringer i takt med, at teknologien vokser, skriver Tesla i en mail til Ritzau Fokus.
- Selv om vi værdsætter velmenende råd fra hvilken som helst person eller gruppe, så træffer vi vores beslutninger på grundlag af virkelige data, ikke spekulationerne fra medierne, lyder det fra Tesla.
Ifølge Søren W. Rasmussen fra FDM er der heller ikke tvivl om, at det er mere sikkert at køre med hjælp fra den assisterende teknologi end uden.
- Teslas statistik viser, at bilerne faktisk kører galt færre gange end almindelige biler. Og man ved fra europæiske undersøgelser, at det automatiske nødbremsesystem gør, at bilerne bliver involveret i færre ulykker, siger han.
Fakta: Kør sikkert med assisterende teknologi
- Sæt dig grundigt ind i, hvordan systemet fungerer
- Se gerne de demo-videoer, der findes på nettet
- Tag advarslerne på displayet alvorligt. Du skal have hænderne på rattet, selv om du kører med hjælp fra det assisterende system
Kilde: Søren W. Rasmussen, FDM
/ritzau/FOKUS