Forestil dig adgang til uanede mængder af viden. Du kan få nøjagtig den information, du ønsker, når du ønsker den. Samtidig kan du selv deltage i den nyhedsproduktion, der ellers er forbeholdt journalister. Alle kan bidrage til et levende, pulserende medielandskab. Men pressen, som vi kender den, eksisterer ikke.
Sådan ser fremtiden ud, hvis man skal tro en film fra Museum of Media History i Florida. Og den er ikke så langt væk endda. Allerede i år 2015 vil en revolution i digitale medier vende op og ned på medieverdenen.
En fusion mellem portalerne Google og Amazon vil skabe en mediemastodont af uanede dimensioner, der udsender computerskabte nyheder skræddersyet til den enkelte bruger. En konstallation, der vil udrydde alle andre medier.
Vi er et godt stykke af den vej, filmen viser, bekræfter vidensdirektør i den danske tænketank Innovation Lab, Christian Schwarz Lausten. Store netvirksomheder som Google, Microsoft og Yahoo er ikke længere bare platforme, men er også blevet leverandører af indhold, for eksempel når Google køber videoportalen YouTube og Yahoo køber verdens største billedsite, Flicker.
»Men jeg tror ikke på en ren monopolisering, det er nettet simpelthen for uforudsigeligt til,« siger Christian Schwarz Lausten.
Historikerne glemmer nemlig en essentiel faktor; os, brugerne. Når vi opretter en blog eller smider en video på MySpace, ændrer vi samtidig indholdet på nettet. Og tilsammen skaber det brugergenererede indhold et så foranderligt marked, at de store netvirksomheder har svært ved at følge med.
Skræddersyede nyheder
I 2010 vil robotter hos Googlezon være i stand til at adskille delene i for eksempel en pressemeddelelse eller videnskabelig rapport. Robotten vil kunne se, hvad der er navne, billeder og steder, fakta eller citat. Dernæst vil de kunne sammensætte de dele til nyheder og historier, der er tilpasset hver enkelt bruger. Pludselig er nyheder mere relevante end nogensinde. Men selv om det er teknisk muligt, tror Christian Lausten stadig ikke på, at robotterne kan overtage de traditionelle mediers arbejde. Dels på grund af brugerne, dels fordi andre medier kan rokke ved Googlezon. Blandt andet har den elektroniske e-bog og mobiltelefoni stort potentiale, mener han.
»Nokia har for eksempel taget konkurrencen på musikmarkedet op med Apple. De her store virksomheder er nødt til at kigge ud af øjenkrogen, for en aktør kan skifte branche i et splitsekund.«
Se den tankevækkende video på:
http://epic.makingithappen.co.uk/new-master1.html