Opdateret kl. 12:04
Læs om den seneste udvikling om coronavirus, lyder opfordringen fra EU-Kommissionen.
Men.
Lige så vigtigt er det at være opmærksom på falske historier, som i øjeblikket findes på blandt andet sociale medier.
- Følg råd fra din læge og fra nationale og lokale sundhedsmyndigheder, skriver Generaldirektoratet for Sundhed og Fødevaresikkerhed i EU-Kommissionen på Twitter.
Samtidig opfordres der til, at man holder sig orienteret via de kanaler, som WHO og EU benytter.
Her formidles den seneste udvikling også på sociale medier som Facebook og Twitter.
WHO har for nylig indgået et samarbejde med Facebook. Opslag til brugerne skal sikre, at eksperters viden og råd om coronavirus når ud til borgere over hele kloden.
- Pas på fake news og misinformation, som er ondsindet og vildledende. Efterprøv det hos pålidelige kilder, skriver generaldirektoratet.
Udbruddet af virus har på et par måneder spredt sig til hele verden. Det udsprang fra Kina. Her har myndighederne tilsyneladende fået styr på udbruddet ved hjælp af håndfast inddæmning.
I Europa er Italien værst ramt. Men virusset har fat i befolkninger i alle europæiske lande.
Den Europæiske Revisionsret (ECA) har tirsdag meddelt, at den vil undersøge EU's forsøg på at bekæmpe misinformation og fake news.
Revisorerne vil blandt andet se på den handlingsplan, som EU-Kommissionen har sat i værk for at bekæmpe fake news. De ser på initiativer til at imødegå falske kampagner fra Rusland.
Og de ser på samarbejdet med it-giganter i USA som Facebook og Google.
Ifølge ECA er det netop sundhed, men også migration, klima og andre følsomme områder, der rammes af misinformation og fake news.
- Borgerne i EU skal vide, om EU's plan mod misinformation er effektiv, siger ECA-medlem Baudilio Tomé Muguruza. Han skal lede undersøgelsen.
Han tilføjer, at "ethvert forsøg på ondsindet eller bevidst underminering og manipulering af den offentlige debat er en trussel mod EU".
ECA har til opgave at sikre en korrekt og effektiv brug af EU-borgernes skattekroner.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.