Efter flere år med afgiftsfritagelse blev det aftalt i 2015, at registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler over en periode på fem år skulle stige til det samme niveau som andre biler.
I 2016 betød det, at afgiften på el- og brændselscellebiler udgjorde 20 procent af registreringsafgiften, og per 1. januar 2017 steg afgiften til 40 procent.
De stigende afgifter har dog ramt salget af elbiler hårdere end ventet. Det skal en lovændring ændre på.
* For at sætte gang i salget blev regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre enige om at sænke registreringsafgiften på elbiler til 20 procent, indtil der er solgt 5000 elbiler i Danmark.
* Tilbuddet gælder dog senest til udgangen af 2018.
* Derefter fortsætter den planlagte indfasning af den almindelige registreringsafgift på personbiler, så den også kommer til at gælde elbiler.
* Afgiften vil igen stige fra 20 til 40 procent af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kroner i 2019.
* I 2020 vil afgiften være 65 procent, i 2021 90 procent, og i 2022 skal elbilerne være fuldt indfaset i registreringsafgiften.
* Lovforslaget om ændring af registreringsafgiftsloven ventes vedtaget 2. juni og vil træde i kraft 1. juli.
* I marts 2017 var der registreret 9111 elbiler i Danmark.
Kilder: Danske Bilimportører, Skatteministeriet, ft.dk.
/ritzau/