Danskerne får ikke meget ny og bedre kollektiv trafik ud af den milliard kroner, der skal komme tog- og buspassagerer i hele landet til gode.
SRSF-regeringens parlamentariske støtteparti kalder alternativet til betalingsringen i København for en stor skuffelse.
"Vi sidder tilbage med en stor skuffelse. Og fra at tale om to milliarder kroner til den kollektive trafik i København får vi nu en milliard til den kollektive trafik i hele landet," siger Enhedslistens Per Clausen.
Han ser det nye forslag, som ikke alene skal gå til den kollektive trafik og lette trængslen i hovedstaden, men som skal gælde tog og busser i hele landet, som et forhandlingsoplæg.
"Nu vi vil ind og diskutere med regeringen, om det kan være rigtigt, at de to milliarder kroner til kollektiv trafik i hovedstaden bliver til en milliard kroner til kollektiv trafik i hele landet," siger han.
I regeringens nye forslag skal en kommission nu undersøge, hvordan man får mere kollektiv trafik for en milliard kroner. Den skal aflægge rapport 1. januar 2013.
"Der er ærgerligt, at regeringen nu lander sine egne overvejelser på et niveau, der er så meget ringere end i regeringsgrundlaget," siger Per Clausen.
SF-formand, udenrigsminister Villy Søvndal, vil ikke udelukke, at regeringen finder flere penge i den endelige plan. Men han vil heller ikke love noget.
"Jeg vil ikke tage forskud på forhandlingerne. Vi ved godt, at regeringen skal finde flertal for det her forslag. Men modsat kan jeg ikke forestille mig, at Enhedslisten ikke vil være med til at sikre bedre og billigere kollektiv trafik," siger han.