NEW YORK: Det handler om CIA
»Filmen handler om dit... filmen handler om dat,« siger Robert De Niro med mundvigene helt i bund. Han har instrueret den komplekse spionfilm The Good Shepherd , der har premiere i næste uge, men han har tilsyneladende ikke meget at sige om dens handling.
»Se filmen. Jeg ved det ikke. Det er svært at forklare.«
At Robert De Niro er en mand af få ord er et velkendt faktum. Han har ry for at være gnaven og overlegen og ser altid ud, som om han hellere ville befinde sig i helvede end foran pressefolk. Denne dag i New York strammer han sig virkelig an.
»Jeg var ivrig efter at lave denne film,« siger han så med en anelse begejstring i de flakkende brune øjne. »Det er et emne, der interesserer mig meget.«
Emnet er CIA s begyndelse: Den unge, idealistiske Edward Wilson (Matt Damon) optages i et hemmeligt broderskab, Skull and Bones Society, mens han studerer på Yale University. Det fører ham direkte til Office of Strategic Services, som er CIA s forgænger. Han bliver snart en patriotisk agent.
Ingen kritik
»Det er ikke min opgave at kritisere underretningstjenesten eller deres agenter,« siger Robert De Niro nøgternt om hensigten bag filmatiseringen af Norman Mailers roman Harlot s Ghost: A Novel of the CIA .
»Set med bureauets øjne er deres bevæggrunde retfærdige, og jeg vil ikke tage en kritisk position. Det var ikke det, jeg ville. Det er heller ikke en politisk film som sådan,« siger han. Det kan godt virke, som om Robert De Niro ikke selv kender sine intentioner med filmen. Den er 2 timer og 40 minutter lang, og dens komplekse struktur minder mere om en romans end en spillefilms.
»Det var et overvældende projekt,« erkender skuespilleren, der instruerede sin første spillefilm A Bronx Tale i 1993. Det tog ham otte år at realisere The Good Shepherd . »Det var svært inden 11. september, og derefter var det nærmeste umuligt at finansiere den, fordi ingen ville røre ved en film om det emne,« lyder forklaringen. Til at hjælpe sig hyrede De Niro den tidligere CIA-agent Milt Bearden, som blandt andet introducerede ham for gamle KGB folk i en sauna i Moskva.
»Han var meget hjælpsom. Jeg havde brug for kendskab til helt specifikke detaljer om livet som agent i CIA s tjeneste. Jeg fandt først og fremmest ud af, at agenter er meget, meget kvikke mennesker.«
Gik efter Di Caprio
Leonardo Di Caprio var øverst på Robert De Niros ønskeliste over skuespillere til rollen som Edward Wilson. Men The Good Shepherd blev udsat igen og igen, og da den endelig var klar til optagelse, var Leonardo Di Caprio ikke ledig. Det var en skuffelse.
»Jeg kunne ikke vente længere på Leo,« siger Robert De Niro lidt bittert.
»Jeg er 63, og jeg har ikke tid til at vente. Jeg var nervøs for, at hvis jeg tøvede, ville jeg tabe hele projektet.« Leonardo DiCaprio var ikke ledig, fordi han skulle medvirke i Martin Scorseses The Departed . Det er DiCaprios tredje film med Martin (Marty) Scorsese, og deres forhold sammenlignes ofte med Martys forhold til Robert De Niro i 1970 erne, hvor de blandt andet optog Mean Streets og Taxi Driver .
»Leo er en meget dedikeret skuespiller, og han elsker Marty lige så meget som jeg. Marty er en stor instruktør, han er utroligt god at samarbejde med. Alle skuespillere har det på den måde. Jeg håber, at han endelig vinder sin velfortjente Oscar,« fortæller De Niro.
Sagde nej til Scorsese
Robert De Niro måtte også sige nej til Martin Scorsese, der skulle have spillet rollen som mafiabossen Frank Costello. Men den overtog Jack Nicholson.
»Jeg ville ønske, at jeg selv kunne have medvirket. Men jeg var ude af stand til det, for jeg brugte meget tid og kræfter på forberedelserne til The Good Shepherd . Det var umuligt at få tid til det,« afslutter Robert De Niro og ser helt udkørt ud ved tanken.