Dårlige betalere, der er kommet bagud med huslejen, har mulighed for at få hjælp hos kommunen, hvis borgeren selv vælger at samarbejde og derved komme under administration af kommunen.
Den mulighed så Enhedslisten gerne også gjaldt, når det kommer til manglende betaling af regninger for helt essentielle ting som el og vand.
Det siger partiets socialordfører, Finn Sørensen, efter Politiken kan fortælle, at flere vandforsyninger ser sig nødsaget til at lukke for vandet hos dårligere betale i kampen om at få deres tilgodehavender i kassen.
- Vand er jo helt essentielt, for at en hverdag kan fungere. Selvfølgelig skal folk betale deres el- og vandregninger, men det kan jo ikke nytte noget, at man tager livsmulighederne fra folk. De skal jo have mulighed for at vaske sig og lave mad, siger han.
Han vil derfor tage forslaget med til Folketingets kommunaludvalg, der skal se nærmere på mulighederne.
Grunden til at vandselskaberne tager så hårde metoder i brug, er, at Skat ikke formår at indkræve de penge, som selskaberne har til gode hos borgerne.
Ifølge loven er det kun Skat, der må opkræve manglende betaling. Sådan har det været siden 2005. Før da rykkede vandselskaberne selv ud og fandt en løsning med borgerne. Den praksis vil flere vandselskaber gerne have tilbage.
Selskaberne mister nemlig så mange penge på grund af Skats manglende effektivitet, at flere vandværker ikke ser andre muligheder for at få pengene i kassen, end at skrue bissen på og slukke for vandet. Og det er en effektiv metode.
Hos Esbjerg Forsyning tager man på besøg hos dårlige betalere omkring 200 gange om året. I tre ud af fire tilfælde ender det med, at regningen bliver betalt inden for få dage.
Men der er stadig en fjerdedel, der ikke kan skaffe pengene og derfor må leve helt uden vand i en periode.
/ritzau/