Transportminister Ole Birk Olesen skal nu stå skoleret for Folketinget, efter udtalelser om de igangværende forhandlinger mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund om en række nye lokalaftaler.
Det er SF, Socialdemokratiet, Alternativet og Enhedslisten, der har indkaldt ministeren til en hasteforespørgsel.
- Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, som forbundet sidder på ved at være med til at gøre jernbanedriften så dyr, at der bliver færre passagerer på jernbanen, lød det i Altinget fra Ole Birk Olesen.
Han mener, at man passende kan kigge på, om de ansattes overenskomster kan gøres mere simple og mere effektive. Ministeren mener nemlig, at de nuværende aftaler er med til, at togdriften i Danmark bliver 'ekstremt dyr'.
- Jeg vil spørge ministeren, hvilke initiativer han har taget for at sikre en normal afvikling af juletrafikken. Han er jo eneejer af DSB, og har derfor både et ansvar og en mulighed for, at ledelsen i DSB ikke kører forhandlingerne af sporet.
- Når ministeren optræder som en elefant i en glasbutik med sine udtalelser om, at de ansatte i DSB skal have dårligere vilkår, så er han med til at optrappe konflikten. Jeg er da stærkt utilfreds med, at ministeren påstår, at det er medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår, der gør jernebanedriften så dyr, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested i en pressemeddelelse.
Han håber, at flertallet kan pålægge ministeren opgaven med at få DSB's ledelse til at løse konflikten.
Transportminister Ole Birk Olesen stiller ikke op til interview forud for hasteforespørgslen, men skriver i en skriftlig kommentar til Avisen.dk.
- Først og fremmest har jeg ikke nogen kommentar til den faglige konflikt mellem DSB's ledelse og en række ansatte, da der er tale om en arbejdsretlig sag. Når det er sagt, så bakker jeg op om, at DSB har besluttet at melde sig ind i DI (Dansk Industri, red.), da det er nødvendigt for at skabe et mere enkelt og markedsorienteret DSB, skriver Ole Birk Olesen til Avisen.dk.
I første omgang fremgik det, at Dansk Folkeparti også var med til at indkalde til hasteforespørgsel, men det afviser partiets transportordfører, Kim Christiansen, overfor Avisen.dk.
- Vi blander os ikke i arbejdskonflikter. Vi går ud fra, at DSB finder ud af en løsning, men det er arbejdsmarkedets parter og ikke os politikere, der skal sørge for det - uanset, hvad Ole Birk Olesen udtaler sig om. Vi anerkender den danske model og har ikke nogen interesse i at blande os - men vi har selvfølgelig også en interesse i, at der kører tog i julen, siger Kim Christiansen.
Hasteforespørgelsen er sat til onsdag den 12. december klokken 12.30.
DSB meldte sig tidligere i år ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri.
DSB's beslutning hænger sammen med, at der er sket en liberalisering af togdriften i Danmark, hvor blandt andet Arriva kører flere steder i Jylland, og derfor vil DSB gerne have arbejdsvilkår, der ligner konkurrenternes.
Derfor skulle de ansatte ud af den statslige overenskomster og over på en privat overenskomst - Jernbaneoverenskomsten.
I den forbindelse skal der forhandles en række lokalaftaler på plads mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer lokomotiv- og togførerne.
Her følger en oversigt over de punkter, som i øjeblikket skiller parterne:
* Planlægningen af arbejdstiden:
- Dansk Jernbaneforbund vil have, at repræsentanter for de ansatte skal være med til at planlægge arbejdet og lave vagtplaner. Det er de ifølge Dansk Jernbaneforbund med til i dag.
- DSB mener, at det arbejdsgiveren, der skal planlægge arbejdet. Men de ansatte vil få lov at kommentere den fremover.
- DSB foreslår et årligt seminar mellem parterne, og at de faglige repræsentanter har løbende indflydelse gennem forskellige samarbejdsudvalg.
- Dansk Jernbaneforbund forstår ikke, hvorfor der skal ændres på en model, som de mener, fungerer. Forbundet mener, de ansatte skal være med til planlægningen, fordi de arbejder alle dage året rundt på alle tider af døgnet.
* Friweekender:
- Lokomotiv- og togførerne har 26 friweekender om året, hvor de har fri lørdag og søndag.
- DSB foreslår i den nye aftale, at fire-fem weekender om året i stedet kan ligge fredag-lørdag eller søndag-mandag. Det bliver kaldt "skubbeweekender".
- Dansk Jernbaneforbund vil gerne beholde den gamle ordning og mener, at det ville kunne lade sig gøre, hvis de ansatte må være med til at lave vagtplanerne.
- DSB påpeger, at der i Jernbaneoverenskomsten er mulighed for, at der kan være helt op til 16 "skubbeweekender" om året.
* Tidslommer:
- DSB foreslår, at lokomotivførerne i 30 procent af deres arbejdsdage er vagtsat i tidsintervaller og først senere får deres helt præcise arbejdstid at vide.
- For fjern- og regionaltog foreslår DSB en tidslomme på 11 timer og 30 minutter og for S-tog otte timer og 45 minutter. Senest fem dage før arbejdsdagen får man at vide, hvornår man præcist skal arbejde.
- Det ønsker Dansk Jernbaneforbund ikke, fordi lokomotivførerne i dag kender deres arbejdstid et år i forvejen.
Kilder: DSB, Dansk Jernbaneforbund, Ritzau