Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, de selv sidder på, når de kæmper for overenskomster, der er med til at gøre jernbanedriften dyrere, så der bliver færre passagerer.
Sådan lyder kritikken af Jernbaneforbundet fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et stort interview med Altinget. Dermed blander han sig i de verserende overenskomststridigheder mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund.
- Det er en god ide at få nogle mere simple og mere effektive overenskomster. De nuværende er medvirkende til, at togdriften i Danmark er ekstremt dyr, siger Ole Birk Olesen til Altinget.
Konflikten mellem DSB og Jernbaneforbundet er en udløber af Arbejdsrettens afgørelse om, at det var helt efter bogen, da DSB løsrev sine ansatte fra den statslige overenskomst og indlemmede DSB i en privat overenskomst i Dansk Industri.
Ifølge DSB vil man med indmeldelsen i DI gøre DSB mere markedsorienteret, og det betyder blandt andet, at DSB-ledelsen vil reducere antallet af tillidsrepræsentanter. Samtidig handler uenigheder om, hvor meget indflydelse de ansatte i DSB skal have på tilrettelæggelsen af deres arbejdstid.
Det har de seneste uger gentagne gange fået de DSB-ansatte til at vise deres utilfredshed ved at nedlægge deres arbejde for i stedet at gå til faglige møder med store forsinkelser på togdriften til følge.
Torsdag afgjorde Arbejdsretten, at det er sket i strid med den gældende overenskomst, og har derfor pålagt Dansk Jernbaneforbund at indskærpe over for de ansatte, at de skal passe deres arbejde.
Hos Dansk Jernbaneforbund er man dybt uenig i transportministerens syn på overenskomststriden.
Hvis togdriften fortsat skal udvikle sig i fremtiden, kræver det attraktive overenskomster, der skal sikre, at det fortsat er muligt at tiltrække kvalificerede medarbejdere, forklarer forbundsformand i Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, overfor Altinget.
Altinget