Efter historisk høj bøde: Finansreklamer skal være korrekte og indeholde den fulde sandhed

Forbrugerombudsmanden er tilfreds med dom, der understreger krav om korrekt markedsføring af lån.
Totalkredits hovedsæde på Kalvebod Brygge i København. Virksomheden må nu indkassere en bøde på én million kroner. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2017)
Totalkredits hovedsæde på Kalvebod Brygge i København. Virksomheden må nu indkassere en bøde på én million kroner. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2017) Foto: Jens Astrup/Scanpix

En sag om Totalkredits markedsføring af fastforrentede lån faldt torsdag ud til Forbrugerombudsmandens fordel.

Sidstnævnte argumenterede ved specialkonsulent Mai Robrahn Hansen under retsmøderne for, at det ikke var i overensstemmelse med markedsføringsloven, at Totalkredit i et produktark på sin hjemmeside hævdede, at ydelsen på fastforrentede lån ligger fast.

Slet ikke, når samme selskab senere hævede bidragssatsen og dermed også ydelsen.

- Vi får sendt et signal om, at når finansielle virksomheder markedsfører deres låneprodukter, så skal oplysninger om prisen være korrekte og indeholde den fulde sandhed.

- I den aktuelle sag fik Totalkredit fortalt om fordelene ved de fastforrentede lån, men intet om, at bidragssatserne kunne ændres undervejs, siger Mai Robrahn Hansen.

Totalkredit blev af retten idømt en bøde på én million kroner og skal samtidig betale sagens omkostninger.

- Vi havde håbet på, at bøden var blevet større af hensyn til den præventive effekt, som det ville have haft.

- Omvendt må vi sige, at der ikke i nyere tid er givet en bøde for vildledende markedsføring i den størrelsesorden, siger Mai Robrahn Hansen.

Hun vil sammen med anklagemyndigheden tage stilling til, om dommen skal ankes.

Det skal i givet fald ske inden 14 dage. Totalkredit har allerede tilkendegivet, at man ikke vil anke kendelsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.