Når sommeren er ovre, og DSB's køreplaner plages af nedfaldne blade på skinnerne, er det 13 år siden, at de danske statsbaner bestilte 83 IC4-togsæt hos italienske Ansaldobreda.
Efter planen var det meningen, at togene allerede fra 2006 skulle "udgøre rygraden i fremtidens togtrafik mellem landsdelene", skriver epn.dk.
Men selv om det er ni år siden, er der lige nu kun sat 19 IC4-togsæt i drift på de danske skinner. Ifølge epn.dk svarer det til, at man i den tid, der er gået, kunne have opført den meget omtalte Kattegatforbindelse to gange.
Faktisk har DSB ombygget 45 af togsættene, men driftstabiliteten er fortsat på for lavt et niveau til, at flere kan indsættes.
- Det lyder næsten, som om det går den forkerte vej, og det må ministeren redegøre for, siger trafikordfører hos Venstre og medlem af Folketingets Transportudvalg Kristian Pihl Lorentzen til epn.dk.
/ritzau/