Når du køber et mobilabonnement, følger der ofte data med, så du kan surfe på nettet og sende e-mails med din telefon.
Men er du som kunder er flest, betaler du for en langt større mængde data, end du har brug for. Det skriver Politiken.
Nye tal fra USA viser, at de fleste kunder bruger mindre end en tiendedel af de ti gigabyte, der efterhånden er blevet udbredt for mobilabonnementer.
Det største danske teleselskab, TDC, samt en teleekspert siger, at mønsteret er det samme herhjemme.
"Det er rigtigt, at det er sjældent, at nogen når loftet. På den anden side er det vores indtryk, at de fleste køber en sikkerhed for, at de heller aldrig når loftet, " siger pressechef i TDC, Rune Fick Hansen til Politiken.
Men teleselskabet gør datapakkerne større, fordi de mærker, at interessen hos kunderne er voksende.
"Vi har da også efterhånden øget størrelsen af datapakkerne. Ikke fordi vi kunne se, at de konkrete brugere anvendte mere data på deres mobil, men fordi vi kan se, at brugen af datatrafik generelt er kraftigt stigende."
Ingen af mobilselskaberne, avisen har talt med, vil fortælle hvor stort kundernes dataforbrug reelt er.
Kilde: Politiken