Bare kom an. Vi er konkurrencedygtige.
Sådan lyder svaret fra DSB, efter at regeringen har fremlagt planer om øget konkurrence på strækningen mellem København og Aalborg.
"DSB byder konkurrencen velkommen. Vi er allerede i dag udsat for konkurrence fra for eksempel SJ imellem København og Odense. Vi har i mange sammenhænge både i Danmark og udlandet vist, at DSB som virksomhed er særdeles konkurrencedygtig," siger DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, til Newspaq.
Målet med konkurrencen er ifølge statsministeren at give de rejsende billigere billetter.
"Der er ikke dynamik nok i det danske samfund og den manglende dynamik skyldes blandt andet for ringe konkurrence. Det gælder i store dele af den private sektor, og det gælder i udtalt grad i den offentlige sektor. Det vil vi gøre noget ved," siger Lars Løkke Rasmussen til Børsen.
Helt præcist vil regeringen undersøge, hvordan man kan skabe mere konkurrence for flere aktører på togstrækningen mellem København og Aalborg.
Men Per Clausen trafikordfører fra Enhedslisten mener ikke, at Danmark kan sikre en effektiv, hurtig og billig togdrift mellem de store byer, hvis ikke DSB har monopol.
"Den begrænsede kapacitet på skinnenettet skal give plads til såvel landsdækkende som regional og lokal passagerbefordring samt godstransport. Denne balance vil blive truet af åbningen for konkurrence på togtrafik mellem de store byer," siger Per Clausen.
Samtidig frygter han også, at konkurrencen vil gøre det meget svært at bevare det landsdækkende og enkelte billetsystem.
"Alt i alt vil forslaget ikke være til fordel for passagererne, men give store vanskeligheder med at sikre den regionale togtrafik og transporten af gods på det danske jernbanenet," slutter Per Clausen.
Trafikordføreren vil nu indkalde transportministeren i samråd i folketingets trafikudvalg om forslaget om konkurrence på togtrafikken mellem de store byer.
Kilde: Børsen og Statsministeriet