DSB spammer deres kunder

S-togene lokker med gratis internet men glemmer at fortælle om de egentlige betingelser.
I DSBs andre tog er man ganske ærlig om betingelserne for internetbrug. Man oplyser nemlig her, hvor svinedyrt det er.
I DSBs andre tog er man ganske ærlig om betingelserne for internetbrug. Man oplyser nemlig her, hvor svinedyrt det er. Foto: www.colourbox.com

Vi vil have lov til at fylde din mailboks, hvis du vil på nettet. Sådan lyder DSB's betingelser for at bruge det, de kalder "fri internet"; et produkt der findes i alle Hovedstadens S-tog. Men statsbanernes krav er en overtrædelse af Markedsføringsloven.

"En virksomhed må ikke sende reklamer og tilbud via mails, med mindre der forudgående er givet samtykke til det," lyder det fra jurist og chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Tina Morell Nielsen.

Men går man på nettet i et S-tog, bekræfter man ifølge DSB's egne betingelser dermed automatisk, at man så siger ja til at melde sig ind en klub, der hedder S-more. Og det udløser så en lind strøm af reklamemails.
Det er dog først helt omme i den sidste del af den lange tekst med betingelserne for at bruge internettet, at DSB afslører klubmedlemskabet og abonnementet på reklamemails.

Og dermed balancerer DSB for anden gang i denne sag på lovens skarpe kant. Med overbalance mod den ulovlige side.

"Man skal altså vide, at man faktisk har givet et samtykke, og det kan ikke stå omme på side syv i en alenlang forretningsbetingelse," siger Tina Morell.

Hos DSB stiller man sig umiddelbart tvivlende over for Forbrugerombudsmandens tolkning af Markedsføringsloven, selvom det faktisk er Forbrugerombudsmanden, der håndhæver loven.

"Nu vil vi se på din henvendelse og se, om det er korrekt eller ej. Hvis vi har lavet en fejl, vil jeg for det første blive meget overrasket, og så vil vi selvfølgelig ændre det. Vi har ingen interesse i at sende folk mails, de ikke vil have," oplyser direktør for DSB S-tog, Niklas Marschall.

Uønskede e-mails er ikke det eneste ulovlige, DSB er leveringsdygtig i. Statsbanerne kalder deres internetløsning for 'gratis', og den betegnelse mener Forbrugerombudsmandens jurist ikke just er den rigtige.

"For at levere en vare kan en virksomhed ikke stille som betingelse, at kunden også skal modtages mails. Der er i øvrigt ikke tale om en gratis ydelse; det er jo ikke gratis at køre i tog," siger Tina Morell Nielsen.

Men netop her møder hun kraftig modstand fra DSB's S-togsdirektør.

"Det er det altså nogle gange; gratis at køre i tog. Om søndagen er det gratis at køre i S-tog," lyder det fra Niklas Marschall, som samtidig undrer sig over, at han får hug for denne sag.

"Det har vores jurister tjekket, at vi selvfølgelig godt må, så det er nyt for os," argumenterer han.

Niklas Marschall er dog klar til at justere på sin virksomheds reklamebudskaber, for DSB er ikke interesserede i flere bøder for overtrædelse af Markedsføringsloven. De har netop fået et økonomisk rap over snuden for at sms-spamme på livet løs sammen med andre transportselskaber.

"Det må vi kigge på. Da vi lavede løsningen, var det selvfølgelig vigtigt for os, at det var lovligt. Vi har ikke interesse i, at det skal være ulovligt," slutter direktøren for DSB S-tog.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.