Det skal være slut med at stå og vente, når du bruger toget som transportmiddel.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) og DSB har i dag drøftet, hvordan fremtidens togtrafik skal foregå, og ministeren vil have selskabet til at kigge på andre lande for at finde inspiration.
"Der er ingen tvivl om, at hvis du kører med tog i eksempelvis Schweiz, så er det sådan nogen, som kører med en fantastisk høj rettidighed. Så det er sådan en ledestjerne, vi skal have," siger han til Newspaq.
Her har de en rettidighedsprocent på over 95, og Hans Christian Schmidt har aftalt en hel række punkter med DSB, der blandt andet skal sørge for, at antallet af sekunder, passagererne bliver forsinkede, ryger fra de nuværende 200 ned på 100 i løbet af de næste 10 år.
"Vi skal have en bedre køreplan liggende mellem DSB og de overordnede regionale ruter. Vi skal have halveret antallet af forsinkelser, og vi skal have flere afgange for lyntog, efter som IC4-togene bliver sat ind," siger transportministeren.
Og ifølge bestyrelsesformand i DSB, Mogens Granborg, bør det ikke blive noget problem at opfylde kravet.
"Nu bliver skinnerne jo opgraderet, og så vil vi arbejde med at sikre, at vi får nye tog ind på en række områder, og dermed bliver regulariteten bedre. Så jeg tror, at et tæt samarbejde mellem Banedanmark og DSB vil gøre det muligt," siger han til Newspaq.
Bekæmpelsen af forsinkelser sker ifølge Hans Christian Schmidt ikke kun for de nuværende brugeres blå øjne. Det skal også sikre, at flere hopper på toget, når de skal transporteres.
Her er nogle andre punkter i DSB's fremtidsplan:
- DSB skal fortsat have transport af passagerer i Danmark som sit primære formål.
- Selskabet skal opdeles yderligere, så det kan ses, hvad de enkelte dele koster.
- Fjerntrafikken skal kunne drives som forretning uden kontraktbetaling inden for få år.
- Stationerne skal udskilles fra selskabet, så det bliver mere gennemskueligt.