Nu hvor vejrudsigten lover snebyger og helt op til 15 graders frost de kommende dage, melder DSB sig klar til kampen mod det dårlige trafikvejr.
"Vi har masser af planer klar. Vi har udviklet dem over de seneste år, hvor vi jo har haft to meget hårde vintre. Det gør, at vi er rustet, hvis en sådan vinter kommer igen," siger DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov.
Men han erkender, at der sagtens kan opstå situationen, hvor man ikke kan vinde over naturens kræfter.
"Kombinationen med vind og sne er det største problem, fordi sporskifterne fyger til," fortæller han.
Man er klar til at hive ekstra folk på arbejde, hvis sneen virkelig tager til.
"Så kan vi trække på det beredskab, vi har klar. Det betyder for eksempel, at Banedanmark har meget personale klar med koste, så de kan feje sneen væk fra sporskiftene. Det er et meget konkret og virksomt redskab," fortæller Tony Bispeskov.
Dertil gør de ekstra meget for at få information hurtigt ud til pendlere og andre togpassagerer, hvis det hvide vejr volder problemer på togskinnerne.
Mange pendlere har stadig mareridt om de seneste års snevintre. En af dem er pendlertalsmand for Trekroner-København-strækningen Poul Struve Nielsen, som heller ikke helt tør tro på de mange DSB-udmeldinger, før han ser dem virke i praksis.
"De sidste to vintre har været forfærdelige. Med aflyste tog, alt for lidt plads og meget venten på perronen. Jeg håber virkelig, at DSB er klar, hvis vinteren kommer," siger han.
Han frygter netop de aflyste tog, men også helt proppede tog.
"Det plejer jo at være sådan, at DSB aflyser tog, hvis der kommer sne. Det betyder, at der skal endnu flere passagerer med tog, der i forvejen er meget proppede. Og samtidig betyder det langt fra altid, at de tog, der så kører, kommer til tiden," siger han.
I DSB fortæller Tony Bispeskov, at det er en strategi, at man aflyser tog, hvis vejret plager togtrafikken.
"På den måde kan man regne med, at de tog der kører, kører til tiden," siger han.
Han oplyser, at mere end ni ud af ti tog i øjeblikket kører til tiden.