I har givet jeres accept og kan ikke bare spole tiden tilbage. I er for sent ude.
DSB-chef i retten: Jeg vidste, det ville skabe usikkerhed blandt medarbejderne
Det var budskabet fra advokat Niels Banke, Kammeradvokatens repræsentant i Arbejdsretten fredag, hvor et benhårdt opgør mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB de seneste dage er blevet rullet ud.
Ifølge Jernbaneforbundet kan DSB ikke løsrive sig fra det statslige forhandlingssystem ved at melde sig ind i den private arbejdsgiverorganisation, Dansk industri.
Men det er præcis dét, som DSB mener, at Jernbaneforbundet nikkede velvilligt til i december 2017. Blandt andet i en fælles udmelding med DSB stilet til medarbejderne. For derefter - en måned senere - at vende tommelen nedad. Og efterfølgende indbringe DSB for Arbejdsretten.
- Det var en meget overraskende kovending, sagde Niels Banke i sin afsluttende procedure.
Det er nu op til Arbejdsretten at afgøre, om det gik lovligt for sig, da DSB meldte sig ind i Dansk Industri og løsrev sig fra den statslige overenskomst og opsagde de mange lokalaftaler, som de 3.000 medlemmer af Jernbaneforbundet var omfattet af.
- Klager har mistet sin mulighed for at få medhold med sin ageren. Man har givet sin accept og kan ikke bare spole tiden tilbage, argumenterede Niels Banke i retten.
Jernbaneforbundets advokat, LO-jurist Peter Nisbeth, afviste imidlertid, at det skulle have betydning, at der først blev sagt fra i januar efter at være blevet 'taget på det forkerte ben i december.'
For ham var det i retten afgørende at få slået fast, at DSB er en del af den offentlige forvaltning, og at transportgiganten ikke kan vriste sig fri af dét 'med et trylleslag.' LO-juristen henviste til, at det af bemærkningerne til DSB-loven fremgår, at DSB kan få lov til at at indgå 'en eventuel virksomhedsoverenskomst.'
- DSB kan få lov til at forhandle selv. Jeg ser ikke i loven, at andre kan forhandle aftaler for dem, sagde Peter Nisbeth.
Men lige præcis dét mener DSB at have fået finansministerens go til. I retten argumenterede statens advokat for, at Jernbaneforbundet også havde været indstillet på det, blandt andet fordi DSB-medarbejdernes lønsum blev regnet fra i forbindelse med forberedelserne til forårets overenskomstforhandlinger på det statslige område.
Dansk Jernbaneforbund har i forvejen indgået overenskomst med Dansk Industri, der blev andet omfatter togpersonalet i Arriva