Danske drenge sakker for alvor bagud, når det kommer til læseevnerne.
På fire år er etnisk danske drenge i Københavns Kommune rykket et halvt år tilbage i deres læseevner. Det viser rapporten 'Pisa København 2010', hvor de faglige evner hos børn fra 9. klasse er undersøgt.
Tallene ryster Rasmus Jarlov, der sidder i Københavns Borgerrepræsentation og i Folketinget for De Konservative.
"Det er skræmmende, at den københavnske folkeskole sakker så langt bagud. Det viser, at man er slået fejl og har brugt sine ressourcer forkert," siger Rasmus Jarlov til Newspaq.
Der skal skues tilbage til gode gamle skoledyder, hvis de dårlige resultater skal indhentes, for dagens folkeskole fungerer ikke.
"Det er gået det galt, at man ikke har fokuseret nok på faglighed og de mere hårde kompetencer, som det at lære at læse. I stedet har man fokuseret på tværfaglighed, trivsel og modermålsundervisning. Vi har behov for at komme tilbage til en folkeskole, hvor børnene rent faktisk skal lære noget," lyder det fra Rasmus Jarlov.
Pisa rapporten viser også, at tosprogede børn i den københavnske folkeskole er gået i stå i deres læsekundskaber, der ikke er bedre end resultatet for fire år siden.