Der er ingen over og ingen ved siden af Danmarks Radio.
Det er status efter mere end 20 år med kommercielle radiostationer i Danmark, vurderer flere eksperter.
Når syv ud af ti danskere har radioen tændt, er apparatet tunet ind på DR. Dermed har Radio 100 FM, Voice, TV2 Radio og skoven af lokalradioer, der findes fra Helsingør til Padborg, kun 30 procent af lytterne til deling.
Ifølge radioekspert Patrick Damsted betyder det, at DR udelukkende konkurrerer med sig selv. Det giver dårligere radio, mener han.
»De ville være mere motiveret, hvis nogen bed dem lidt i haserne,« siger Patrick Damsted.
Største succes lukket
I sidste uge meldte Radio 100 FM ud, at programmet Morgenhyrderne stopper. Det er det mest populære kommercielle radioprogram i Danmark, og fra Danmarks Journalisthøjskole advarer lektor Thorkild Ellerbæk om, at det får meget at sige for de resterende programmer på kanalen, hvis Radio 100 FM s nye morgenprogram bliver et flop.
»En radiostations identitet er morgenfladen. Det er der, vi møder den først - og kan vi lide det, vi hører, bliver vi hængende,« siger Thorkild Ellerbæk.
Hænger fast i 90 erne
Radioekspert Patrick Damsted mener, at de kommercielle stationer kun tilbyder lytterne »laveste fællesnævner.«
»De tager slet ikke kampen op mod DR, men slås egentlig bare om de 30 procent, de har til deling, og det er drønuinteressant for lytterne,« siger han.
Det sker, fordi cheferne på de kommercielle radioer er låst fast i de tanker, der lå bag, da The Voice og Uptown fik stor succes i starten af 1990 erne, mener Patrick Damsted.
»Dengang handlede det om at spille musik, som lytterne kendte, men i dag har folk MP3-afspillere og alt muligt andet. De vil gerne høre ny musik, når de tænder, og det er kun P3, der tilbyder det.«
Thorkild Ellerbæk mener, at de kommercielle stationer må stjæle fra P3, hvis de skal stjæle DR-lyttere. Han levner ikke konkurrenterne mange chancer, som det ser ud nu.
»P3 har en kvalitet, jeg savner på de kommercielle kanaler. På P3 kan de både være underholdende og seriøse, og den blanding har de kommercielle stationer ikke, selvom jeg tror, at det er, hvad de fleste lyttere vil have,« siger Thorkild Ellerbæk.
I 1980 gik en række nærradioer i luften. De måtte ikke reklamere, men skaffede blandt andet penge ved at arrangere banko.
I begyndelsen af 90 erne fik The Voice og Radio Uptown stor succes, efter de opkøbte en række lokalradioer.
I 2003 kom Sky Radio, der var landsdækkende, og Radio 100 FM, der når omkring 50 procent af lytterne, på banen.
Sky Radio lukkede hurtigt igen. Men Radio 100 FM er vokset til den mest succesfulde kommercielle radiokanal.
1. februar i år begyndte den landsdækkende TV2-Radio at sende.