Når afgiften sættes op, vælger mange billigere cigaretmærker. Det viser en opgørelse, som Skat har lavet for Kræftens Bekæmpelse.
Da afgiften på smøger steg sidste gang i 2009, så betød det et boom i salget af de billigere mærker som LD og North State. Og det betyder, at det mest solgte mærke cigaretter i øjeblikket koster en krone og 58 ører stykket, og det er faktisk mindre, end det mest solgte mærke kostede før afgifterne steg i 2009.
Den nye regering vil bruge prisskruen til at modvirke rygning, men der skal meget mere til end de tre kroners afgiftsstigning, som regeringen spiller ud med i sit finanslovsforslag, mener Kræftens Bekæmpelse.
"Tre kroner mere er alt for lidt. En pakke cigaretter skal koste 50 kroner uanset mærke. Prisen er utrolig vigtig - især for, at børn og unge begynder at ryge, og det problem skal vi have gjort noget effektivt ved," siger direktør i Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen.
Forebyggelseskommissionen anbefalede i foråret 2009, at en pakke cigaretter i gennemsnit skulle koste cirka 50 kroner. Forventningen var, at det kunne nedsætte forbruget af tobak med otte procent og på lang sigt øge danskernes middellevetid med godt tre måneder.
Kommissionen pegede dengang på, at især unge er følsomme overfor prisstigninger, så en stigning ville kunne føre til, at færre unge begynder at ryge.
Så dyre blev cigaretterne dog ikke, men sidste år blev prisen to gang sat 10 procent op. Den nye regering vil nu hæve afgiften, men kun med gennemsnitligt tre kroner per pakke.