DI: Tryghed kræver løntilbageholdenhed

Tryghed, seniorordninger og bedre konkurrencedygtighed. Det er overskrifterne inden forhandlingerne om ny overenskomst på transportområdet.
Landets lastbilchauffører skal have ny overenskomst. Forhandlingerne er netop begyndt.
Landets lastbilchauffører skal have ny overenskomst. Forhandlingerne er netop begyndt. Foto: www.colourbox.com

Den bedste tryghed er at arbejde i konkurrencedygtige virksomheder. Og det kræver løntilbageholdenhed.

Det var budskabet fra Dansk Industris topforhandler Karsten Dybvad forud for forhandlingerne om en ny overenskomst for 30.000 ansatte på transportområdet.

3F Transport og DI tog i dag hul på forhandlingerne med et stævnemøde for pressen på DI's domicil i Ørestaden.

Her var tryghed og konkurrenceevne det helt store tema.

"Det er helt afgørende for os, at vi får genskabt konkurreceevnen, så vi kan få genskabt vækst og job de kommende år. Vi har tabt 175.000 arbejdspladser i den private sektor de senere år, og dem skal vi have tilbage," sagde Karsten Dybvad.

Topforhandler på lønmodtagersiden Jan Villadsen pointerede, at hans medlemmer går efter øget tryghed.

"Større tryghed handler om uddannelse bl.a. hvordan kommer man videre i arbejdslivet, hvis man mister jobbet, og så handler det om seniorordninger, når man nu skal blive på arbejdsmarkedet, til man er 70 år," sagde han.

Ifølge Karsten Dybvad hænger tryghed i jobbet nøje sammen med konkurrenceevnen.

"Den bedste tryghed, man kan få, er at arbejde i en virksomhed, der er konkurrencedygtig," sagde han.

Ingen af de to parter ønskede at snakke om løn. Jan Villadsen har dog tidligere sagt til Newspaq, at han går efter at fastholde reallønnen.

"Det handler om hele pakken, og løn kan vi ikke sætte beløb på, før vi kender hele pakken," sagde han på pressemødet.

Parterne sigter mod at færdiggøre forhandlingerne tids nok til, at opsigelse af overenskomsterne ikke bliver nødvendig - det vil sige inden den 10. februar 2012.

Der forhandles først om Fællesoverenskomsten for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere.

Fællesoverenskomsten omfatter sammen med andre transportoverenskomster mellem 3F Transport og DI ca. 30.000 medarbejdere.

Forhandlingerne mellem de to organisationer føres fra 3F Transportgruppe af gruppeformand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup Jensen og forhandlingssekretær Karsten Kristensen, og fra DI af adm. direktør Karsten Dybvad og viceadm. direktør Kim Graugaard.

Transportområdet betragtes som toneangivende inden for normallønsområdet, hvor det meste af lønnen fastsættes centralt i modsætning til minimallønsområdet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.