»Årrh, fed scenografi.«
Pigerne går tøvende hen mod den nylavede scene på Betty Nansens Anneksscene Edison . Siden slutningen af november har de øvet deres eget teaterstykke med den selvmodsigende titel Pigeklubben 2 – Skrid! Hvem er du? på et nøgent gulv, men nu har de en spritny scenografi i ryggen. Glædesudbruddene fortsætter i et lille stykke tid. Fede detaljer såsom teaterstykkets titel skrevet på noget groft og storby-agtigt industri-metal får anerkendene nik med på vejen.
»Nej, hvor flot.«
Billeder af teaterstykkets 30 medvirkende piger ruller for første gang hen over den mørke og dystre scenografi. De unge ansigter og navnene under billederne røber, at der er dømt etnisk og kulturel smeltedigel på scenen.
Isolerede piger
De 30 piger i teaterstykket Pigeklubben 2 – Skrid! Hvem er du? har, før prøverne begyndte, aldrig sat deres ben i et teater. Når man bor i det socialt belastede boligkvarter Mjølnerparken eller til daglig er isoleret på et asylcenter eller et børnehjem, står scenekunst ikke særlig højt på ønskeseddelen. Men ironisk nok er det netop isolationen fra Det rigtige Danmark , der har været pigernes adgangsbillet til Edison , fortæller instruktør Mikala Bjarnov Lage.
Det er medarbejdere fra Betty Nansen Teatrets integrations- og uddannelsesafdeling, der har fået fat i 30 piger mellem 13 og 19 år med forskellig etnisk baggrund. Pigerne har været gennem en audition, men de er ifølge Mikala Bjarnov Lage ikke udvalgt, fordi de er specielt gode på en scene.
»Pigerne er ikke valgt, fordi de er dygtige til at spille skuespil, men fordi de havde noget på hjerte. Nogle af pigerne havde lyst til at fortælle, at Mjølnerparken, på trods af det, medierne fortæller os, er et »fucking« fedt sted, og det får de så lov til at fortælle i teaterstykket,« siger Bjarnov Lage.
Modebevidste piger
Teaterstykket handler om det, der optager teenagepiger mest. Omdrejningspunktet er skønhedsidealer og sms-mobning. Scenen er en skolegård, hvor det benhårde udskilningsløb ikke diskriminerer nogen. Forestillingen er blevet til i et tæt samarbejde mellem de unge, debuterende skuespillere og instruktøren.
»Denne gang er jeg blevet chokeret over, hvor modebevidste piger helt ned til 12-13-års-alderen er. I den alder har mange jo allerede taget stilling til, om de skal have plastikbryster,« siger Bjarnov Lage, der også instruerede sidste års store publikumssucces Pigeklubben .
Uventet succes
Betty Nansen Teatrets integrationsafdeling har foreløbig produceret fem forestillinger som har »taget røven på alle!«
Ordene tilhører Bjarnov Lage, og hun tror, at de succesfulde forestilinger på Edison har været med til at ændre indvandreres holdning til teater.
»Alle er jo blevet forskrækkede over, hvor meget de her teaterstykker appellerede til de medvirkendes jævnaldrende. Succesen er med til at ændre fordommen om, at teater er forbeholdt de rigtige danskere .«
Tilbage på scenen i Edison er der gået slyngveninder i den. Små klynger af småsnakkende piger udnytter en pause til at få udfyldt de tomme huller siden sidst. For halvanden måned siden kendte ingen hinanden, og pigerne delte sig automatisk op i etniske grupperinger. I dag bliver der konstant udvekslet telefonnumre, uanset hvor ens forældre kommer fra.
Som den eneste har Amal Lahdjel fra Valby været med i sidste års forestilling. Dengang blev hun så glad for oplevelsen, at hun ikke tøvede med at springe til, da der kom et afbud til Pigeklubben 2 – Skrid! Hvem er du? .
»jeg synes bare, at det er ret sjovt at lave teater, og så er jeg blevet mere udadvendt, siden jeg begyndte,« siger 14-årige Amal Lahdjel.
Sidste år i Pigeklubben viste hun sine venner og klassekammerater en ny side af sig selv.
»De blev meget overraskede over, at jeg ikke var så stille, som jeg plejede at være,« siger Amal Lahdjel.
Men hvorfor skal drenge gå ind og se et teaterstykke, der handler om pigeproblemer?
»Fordi de så kan se, at piger ikke altid er tøsede og tænker på make-up.«
’Pigeklubben 2 – Skrid! Hvem er du?’ har premiere i morgen aften kl. 17.00 på Edison på Frederiksberg, og der er gratis entré.