En ny undersøgelse viser, at lederkurser giver et meget lavt udbytte, skriver e24.no.
Undersøgelsen er lavet af den globale konsulentvirksomhed McKinsey. De har snakket med flere hundrede ledere og observeret et hav af lederkurser, og ud af det har de fundet frem til fire årsager, der gør, at lederkurser er totalt ubrugelige.
Her er de fire grunde:
1. De glemmer konteksten
Mange lederkurser er baseret på en forudsætning om, at de samme værktøjer og erfaringer passer alle uanset strategi og roller i de virksomheder, som deltager.
2. De bruger ikke virkeligheden
Lederne har problemer med at implementere det, de har lært på kurset, i deres dagligdag. Problemerne opstår, fordi der på kurserne ikke er fokus på de projekter, som fylder hos lederne.
3. De undervurderer ledernes tankegang
For at blive en bedre leder kræver det ofte, at lederens adfærd ændres. Men den erkendelse kan være svær at komme til for lederen. På kurserne er deltagerne simpelthen for dårlige til at finde de underliggende problemer, som det er meningen, de skal arbejde med.
4. De måler ikke resultaterne
Det hjælper ikke noget at tage på lederkusus, hvis resultaterne af kurset ikke tjekkes efterfølgende. Incitamentet til at implementere det tillærde er lavere, hvis der ikke følges op.
Kilde: e24.no