Skrevet i samarbejde med Anne Winther - anwi@avisen.dk
Hun troede ikke, at noget kunne gøre så ondt. Første gang den 10-årige Nicola Emilie Wiltschut stillede sig op på tåspidssko, gik en skærende smerte igennem tæerne.
»Jeg tænkte, at det simpelthen gjorde for ondt til, at det kunne passe, men samtidig var jeg stolt, fordi jeg endelig var blevet gammel nok til at have tåspidssko på. Men smerten blev opvejet af den ynde, man så i spejlet, når man pludselig var blevet ti centimeter højere, og kroppen så langt mere fuldendt ud,« fortæller Nicola Emilie Wiltschut, der i dag er 28 år gammel og læser teatervidenskab.
Da hun gik på Det Kongelige Teaters Balletskole, var hun en af de heldige. Hun har prøvet at bløde en smule fra tæerne, men andre blødte rigtig meget og fik smertefulde knyster.
»Men generelt var smerte ikke noget, vi talte så meget om. Nogle gange havde vi formiddagstræning med tåspidssko, eftermiddagstræning med tåspidssko og forestilling om aftenen. Det var næsten ikke til at bære,« siger Nicola Emilie Wiltshut, der gik på balletskolen til 9. klasse.
Skrækfilm
Speciallæge i ortopædisk kirurgi dr.med. Eilif Larsen, der har været tilknyttet Det Kongelige Teaters balletskole i over 20 år, forklarer, at tåspidsskoene kan give problemer og smerter.
»Pigernes tåspidssko kan belaste fødderne, og danserne kan med tiden udvikle knyster. Det hører med til at danse ballet. Sådan er det. Men i dag undersøger vi børnene og sorterer de børn fra, hvis fødder ikke er egnede. Enten vælger man at danse ballet, eller også gør man ikke.«
Steven Wainwright, professor i medicinsk sociologi ved King s College i London, som har lavet en undersøgelse af balletdansere og deres forhold til skader ved Royal Ballet i London, kalder tåspidsskoene »forfærdelige«.
»Når danserne tog deres tåspidssko af, lignede deres fødder noget fra en skrækfilm. Tåspidssko er skyld i en masse skade og de er smertefulde. Især de unge kvinders fødder bløder meget. Men hvis man vil være ballerina, må man udstå smerten,« siger han.
Livsfarligt
Nuværende og tidligere balletdansere har den seneste uge beskrevet, hvordan der på Det Kongelige Teater hersker en kultur, hvor skader og smerter i høj grad er dagligdag for danserne.
»Vi bliver pålagt at presse vores smerte- og helbredsgrænser i en grad, hvor det i enkelte tilfælde har været potentielt livsfarligt,« har en ung danser sagt. Hun er anonym, fordi hun frygter at bliver fyret.
Skader og smerter er et grundvilkår for profesionelle balletdansere over hele verden, siger professor Steven Wainwright.
Torsten Ingemann, professor i idræt ved Aarhus Universitet, forklarer, at det er generelt, at elitesportsudøvere ofte er plaget af skader.
»Ligeså snart man rykker op i eliten, begynder skaderne at komme. Jo mere folk træner og er aktive, jo større er chancen for skader for alle elitesportsfolk,« siger han.
På Det Kongelige Teater har 15-20 procent af danserne mindre skader i løbet af en sæson, fortæller teatrets læge Eilif Larsen. Oftest er det fødder og knæ, det går ud over.
Smertestillende
Tidligere og nuværende balletdansere fra Det Kongelige Teater har de seneste dage i Nyhedsavisen fortalt om overdreven brug af gigtpiller og smertestillende medicin for at klare smerterne og skaderne.
Selv om Torsten Ingemann generelt er positiv over for eliteidræt, advarer han mod at fylde sig med medicin.
»Når man tager gigtmidler slører man naturens advarselsignaler. Hvis man dulmer sine smerter, ved man ikke, hvordan man har det, og det kan ende i værre skader«.
Læge Eilif Larsen afviser, at balletdanserne danser på gigtpiller og smertestillende på Det Kongelige Teater.
»Vi har ingen dansere, der danser på gigtpiller. Hvis de gør det, er det for egen regning.«
Professor Steven Wainwright mener dog, at danserne på Det Kongelige Teater sagtens kan fylde sig med piller.
»På Royal Ballet i London joker de med, at hvis man løfter en danser op og ryster dem, så rasler pillerne ud af dem.«