Hver dag krydser tusinder af lastbiler grænsen ind og ud af Danmark med tomater fra Spanien og bacon til Polen.
Men stadig færre lastbiler kører med danske nummerplader og danske chauffører bag rattet.
”Det er et udtryk for, at det danske lønniveau på internationale transporter er for højt til at konkurrere med det, tyske kollegaer skal have i løn," siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
ITD er brancheorganisationen for dansk vejgodstransport.
Først den ene vej ...
På 11 år er andelen af danske lastbiler faldet fra 50 procent til under 20 procent.
Samtidig er antallet af danskejede lastbiler, der er registreret i udenlandske datterselskaber, steget.
I dag udgør de udenlandske lastbiler med danske ejere halvdelen af de lastbiler, der krydser grænserne med international gods.
Det fremgår af ITD's årsrapport fra 2014.
Med andre ord er tendensen, at danske transportfirmaer i stigende grad vælger at gøre udlandet til base for deres internationale godstransport.
Et lyspunkt
Ifølge den administrerende direktør i ITD er den gode nyhed, at danske transportvirksomheder har beholdt markedsandele for det internationale gods på deres hænder ved at etablere selskaber i udlandet.
"Det kan godt være, at det ikke er danske chauffører, der ligger og kører med det internationale gods. Men det er udenlandske datterselskaber, der transporterer det internationale gods," siger Jacob Chr. Nielsen.
Sådan ser de ikke på sagerne i 3F's Transportgruppe.
3F: Misbrug af regler
”Det her er et billede på, at man har omgået de aftaler og regler, vi har herhjemme ved at etablere datterselskaber og hyre billigere arbejdskraft. Det er derfor, vi har lavet en stor indsats mod cabotage (indenrigskørsel med udenlandske lastbiler, red.)," siger Jan Villadsen, formand.
Ifølge ham misbruger de udenlandsk indregistrerede lastbiler og deres danske ejere reglerne for såkaldt cabotagekørsel.
De giver en udenlandsk lastbil ret til at udføre et begrænset antal nationale transporter i forlængelse af en international tur.
Jan Villadsen siger, at lastbilerne, der altså ejes af danske transportvirksomheder via datterselskaber, omgår reglerne ved at køre mere end tilladt.
Dermed gør de indhug i transporter, der egentlig var til danske lastbiler, siger Jan Villadsen.
ITD: Ingen snyd
I ITD understreger Jakob Nielsen, at statistikken over markedsandele ved grænsen alene siger noget om internationale transporter - ikke nationale.
Jakob Nielsen oplyser, at blandt ITD's medlemmer, der har flyttet deres lastbiler udenlands, så er under fem procent af den kørsel, de foretager i Danmark med deres udenlandsk indregistrerede lastvogne, cabotagekørsel.