USA's drab på den iranske generalmajor Qassem Soleimani har rettet de danske rederiers øjne mod situationen i Iran, oplyser brancheorganisationen Danske Rederier.
Rederiernes skibe sejler ind i Hormuzstrædet, hvor der tidligere har været konfrontation mellem USA og Iran.
Derfor følger Danske Rederier "naturligvis" udviklingen i Iran, siger Maria Skipper Schwenn, organisationens direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning.
- Med 150-170 danskopererede skibe gennem Hormuzstrædet hver måned har passagen stor strategisk betydning for både dansk og international skibsfart, siger hun.
Hos efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence, som rådgiver blandt andet danske rederier om sikkerheden i konfliktområder, vurderes der at være en forøget risiko for danske rederier.
Den er dog ikke forøget til et niveau, hvor man ikke kan sejle i området. Det fortæller Hans Tino Hansen, administrerende direktør i Risk Intelligence.
- Det er klart, at kommer vi i en situation, hvor det bliver til åben krig mellem USA og Iran, så er det nogle helt andre scenarier, vi arbejder med.
- Men der er vi ikke endnu, og sandsynligheden for det er heller ikke særligt stor, siger Hans Tino Hansen.
Han opfordrer rederierne til at være ekstra agtpågivende og holde sig løbende ajour med situationen, sådan som det efterhånden har været længe i området.
Til efteråret skal et skib med op mod 155 ansatte i Forsvaret deltage i en europæisk mission i Hormuzstrædet. Her skal det håndhæve sikkerheden for skibe i internationalt farvand.
Missionen kommer efter et år med uroligheder i regionen. To tankskibe blev angrebet i Omanbugten, og USA beskyldte Iran for at stå bag. Det har det iranske styre afvist.
Desuden beslaglagde Iran en overgang et britisk skib i Hormuzstrædet, efter at en iransk olietanker var blevet tilbageholdt ved Gibraltar.
/ritzau/