»Jeg er en stor fan. Mit arbejde er at spejde efter nye bands, og Funky Nashville er et meget interessant emne.«
Ovennævnte udtalelse kommer fra Kat Green, der er blandt publikum på musikfestivalen South by South West (SXSW). Hun er vice president of production for pladeselskabsgiganten BMG i Los Angeles, og hendes ros af danske Funky Nashville er sød musik i ørerne på Music Export Denmark (MXD). For organisationen gælder det først og fremmest om at få centrale udenlandske branchefolk til at se, høre og møde de danske artister på de netop afholdte Canadian Music Week (CMW) i Toronto og SXSW i Austin, Texas. Blandt de danske navne var i år Kissaway Trail, Vincent Van Go Go, Moi Caprice, Powersolo og Funky Nashville.
MXD afholdt for andet år i træk en dansk aften på CMW, og der hersker næppe tvivl om, at danskeres store netværksarbejde bærer frugt.
På forsiden i Canada
Sidste år strøg Figurines af sted med en del overskrifter, og i år var Under Byen på forsiden af den toneangivende musikavis Eye Weekly, ligesom Kissaway Trail var genstand for omfattende interesse fra udenlandske branchefolk.
»Jeg mener, at alle de danske bands står distancen både live og på cd. Der har været god synlighed i medierne, og der har været meget snak om dem i musikmiljøet. Det fungerer eksempelvis fint med konsul Peter Mørks indsats (det danske konsulat hjælper løbende til, red.),« vurderede CMW s musikalske chefbooker, Phil Klygo.
For løverne
Det er anderledes svært at trænge igennem på SXSW, det ultimative musikalske gedemarked, hvor livemusikken brager nonstop fra hver en kro, butik, spillested eller gårdsplads i de fire døgn, festivalen varer.
Men Under Byen, Vincent Van Go Go og Powersolo trak et pænt publikum, og alle grupper fik etableret og/eller udbygget vigtige kontakter i det videre arbejde for at etablere sig i det forjættede land. Leder af MXD, Kristian Riis, virkede da også tilfreds med årets satsning på CMW og SXSW.
Indsatsen værd
»Vi kan så nogle frø, men før, under og efter festivalerne skal grupperne og deres repræsentanter selv være opsøgende. Der er ingen tvivl om, at både netværk, synlighed og gennemslagskraft fungerer rigtigt godt i Canada. På SXSW er det sværere, men at dømme ud fra de mange publikummer og branchemøder har det været indsatsen værd,« siger Kristian Riis.