Dansk mode er hot. Branchen eksporterede 20 tyve milliarder kroner og København er ved at positionere sig som international modeby.
Og hvordan har det så ladet sig gøre? Det har Dansk Design Center et bud på, for de har undersøgt branchens største succeser, og der er en tydelig rød tråd bag det danske modeeventyr.
»Den danske modebranche har en unik evne til at kombinere kreativitet og forretningsstrategi. De store, der har strategierne og pengene, har fundet sammen med de små, der spræller og er kreative, og de har banet vejen for hinanden og skabt den succes dansk mode oplever lige nu,« forklarer Sibbe Agergaard, udstillingsleder på stedet.
Mere end tøj
Tanken bag udstillingen er både at beskrive mekanismerne bag den danske modesucces, men også at sætte fokus på det forretningsmæssige potentiale, der ligger i at bruge design strategisk. Men for dem, der bare godt kan lide mode, er udstillingen som et intelligent modemagasin, der giver perspektiv på en smart og hurtig branche. Udstillingen er delt ind i fem temaer, så man får en forståelse for de funktioner, der indgår i processen: Fortid og Fremtid, Design og Proces, Moden i Byrummet, Iscenesættelse og Fra Råvaer til Luksus.
»Mode handler også om produktudvikling, shows, byliv og reklamekampagner, og derfor viser udstillingen 16 forskellige modebrands, der på hver sin måde har positioneret sig,« forklarer Sibbe Agergaard.
I et mix af fedt tøj, materialer, man må røre, gamle modelbilleder af Rene Toft Simonsen og Helena Christensen, Ecco-sko fra dengang, de var til pædagoger, og til i dag, hvor de er super tjekkede, får man et godt indblik i modeverdenen
Man kan ved selvsyn konstatere forskellen mellem det dyre og det billige tøj og se, hvordan noget bliver mainstream, mens andet er skabt til en smal målgruppe. »Smid Tøjet – dansk mode og identitet«
Dansk Design Center, H.C. Andersens Boulevard 21. Kbh K. Åbner i dag og vises indtil 7.oktober.