Den mindre medievirksomhed Hypefactors har mandag fået en hård debut på minibørsen First North i København.
Aktien blev udbudt til 8 kroner, men efter et par timers handel falder den 21,9 procent til 6,25 kroner.
Forud for børsnoteringen havde Hypefactors solgt aktier for 20 millioner kroner til 919 forskellige aktionærer, hvilket gav selskabet en markedsværdi på lige under 70 millioner kroner.
Hypefactors har udviklet en PR-platform, som virksomheder kan købe til at måle effekten og værdien af deres investeringer i markedsføring.
Produktet er rettet mod virksomheders kommunikations- og marketingsafdelinger og giver blandt andet mulighed for at udsende pressemeddelelser og medieovervågning.
Den nuværende kundeliste tæller alkoholproducenten Moët Hennessy, vindmølleselskabet MHI Vestas og skokoncernen Ecco.
Hypefactors har omkring tre år på bagen, og målet er at blive den foretrukne PR-platform i verden og nå en omsætning på 100 millioner kroner i 2021.
I det seneste regnskab for 2017 er omsætningen ikke oplyst, men bruttoresultatet - der er omsætningen minus faste omkostninger - viste et minus på 0,7 millioner kroner.
Selskabet forklarer, at sidste år primært gik med at udvikle PR-platformen, og at salget først for alvor er begyndt i år.
De 20 millioner fra børsnoteringen på First North skal være med til at sætte fart på væksten, da pengene blandt andet skal bruges på øget markedsføring og flere ansatte.
First North er et alternativ til fondsbørsen i København, hvor kravene ikke er så strenge som på hovedbørsen.
Selskaberne på First North er ofte yngre, mindre og ikke helt så etablerede som selskaberne på hovedbørsen, hvor giganter som Novo Nordisk, Mærsk og Carlsberg holder til.
/ritzau/