Landets cyklister bliver i den grad forkælet i disse år. Der findes simpelthen ikke nogen grønnere måde at komme frem på.
Seneste nye skud på cykliststammen er supercykelstier - også kaldet cykelmotorveje selvom der ikke er meget oktan over trenden.
Landets største byer anlægger, eller har allerede anlagt, cykelruter til byernes centrum som aldrig før.
På den måde skal endnu flere lokkes væk fra bilens varme og op på cyklen, når turen går på job, skriver Jyllands-Posten.
"Supercykelstier er en rigtig god idé, fordi de gør det attraktivt at vælge cyklen som transportmiddel over længere afstand," forklarer politisk chef i Dansk Cyklistforbund, Lise Bjørg Pedersen, over for Newspaq.
Købehavn, Århus, Odense og Aalborg har eller vil anlægge de fine cykelstier, som så vidt muligt bliver ført over eller under store veje og forbi kedelige røde lys.
Og på den måde håber Dansk Cyklistforbund, at andelen af danskere, der cykler på arbejde, kan fordobles fra tre til seks procent.
Samme grønne forhåbning har DTU-forsker Linda Christensen.
"Hvis man benytter sig af en række virkemidler - og bl.a. etablerer cykelmotorveje - kan man halvere antallet af mennesker, der tager bilen på korte ture mellem hjem og arbejde," siger hun til avisen.
Cykelmotorveje er kendetegnet ved at have god vejbelægning, vand- og pumpemuligheder og at cykelstien går i en lige rute mod bymidten.
Supercykelstierne bliver i de fleste tilfælde anlagt for en blanding af statslige og kommunale penge.