To faktabokse følger
- - -
Stewardesser og piloter fra det krakkede flyselskab Cimber Sterling kan måske håbe på, at deres job bliver reddet. Advokat Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert, der er kurator for konkursboet, er i hvert fald optimist.
- Vi har flere forskellige spor kørende og er stadig rigtig optimistiske på, at vi ender med at kunne skrue en løsning sammen, som der er arbejdspladser i, siger hun til Ritzau.
- Vi håber at få solgt en væsentlig del af aktiviteterne og få overdraget en væsentlig del af medarbejderne, tilføjer hun.
Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer, at det haster med et salg, hvis ikke det 62 år gamle selskabs konkurrenter skal nå at sætte sig på hele markedet og dermed gøre selskabet mindre attraktivt for en køber.
- De har ikke råd til at vente ret længe. Vi var jo dårligt igennem arbejdsdagen torsdag, før de første huller efter Cimber var fyldt op, siger han.
Cimber Sterling blev erklæret konkurs torsdag morgen, og næppe var blækket på konkursdekretet tørt, før ærkerivalen Norwegian greb chancen til at sætte sig på ruten mellem Karup og København, hvor selskabet tidligere måtte opgive konkurrencen med Cimber.
Også de populære ruter til Sydeuropa har Norwegian trappet op på. Samtidig har Danish Air Transport overtaget ruterne mellem København og Sønderborg - og hovedstaden og Rønne. Og SAS har sat større fly ind til Aarhus og Aalborg.
Lisa Bo Larsen vil ikke sætte tid og dato på, hvornår selskabet bliver solgt.
- Vi er fuldstændig bevidste om, at det ikke skal trække ud. Hvis vi ikke var bevidste om det, så er de forskellige købere det i hvert fald. Så alle arbejder for, at vi kommer i mål hurtigst muligt, siger hun.
Kuratoren vil ikke oplyse, hvor mange købere hun forhandler med, men der er fortsat tale om flere.
I Sydbank vurderer Jacob Pedersen, at det mest sandsynlige er, at de sunde dele sælges samlet til et flyselskab, og de mest oplagte købere er efter hans opfattelse Skyways og Flybe Nordic, der begge er stærke regionale flyselskaber.
Hvis en køber til Cimber Sterlings sunde dele kommer i gang med flyvningerne inden for en uges tid, vurderer Jacob Pedersen, at der vil være god chance for, at konkurrenterne opgiver igen.
Hvem køberen end bliver, vil de nemlig stå stærkt i konkurrencen, da de vil kunne forhandle helt nye overenskomster og vil nyde godt af Cimbers små fly, der passer godt til dansk indenrigstrafik.
Det krakkede flyselskab indgik sent fredag en aftale med SAS om at fortsætte driften af fire fly, som Cimber Sterling hidtil har fløjet for det store selskab. Jacob Pedersen ser aftalen som vigtig for, at Cimber kan opretholde sine start- og landingstilladelser varme, hvilket vil gøre det nemmere at sælge selskabet.
Aftalen løber kun i 12 dage, men SAS regner - ligesom Jacob Pedersen - med, at det er rigelig tid til, at et salg af Cimber kan falde på plads.
- Vi er interesseret i, at der kommer en køber af Cimbers ruter, som vi kan samarbejde med. Og det er jo mere attraktivt at købe et selskab, der er i drift, end hvor flyene står på jorden, siger SAS' pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.
Ifølge Lisa Bo Larsen går driften af de fire fly uden problemer og helt som planlagt.