For et par år tilbage arbejdede Khaterah Parwani i inkassoafdelingen i et telefonselskab med mange hundrede ansatte. Der var også et callcenter, hvor man solgte abonnementer. Mange af medarbejderne havde, ligesom Khaterah, anden etnisk baggrund.
De blev alle, ifølge Khaterah Parwani, bedt om at ændre deres navn til noget jævnt og genkendeligt dansk. Inklusive Khaterah selv, der ikke skulle sælge noget
“Min ellers rigtig flinke chef sagde til mig: ‘dit navn det er jo lidt svært at udtale, det er lidt svært for kunderne at forstå. Så du må hellere bruge et mere genkendeligt navn.’ Men hende, der sad ved siden af mig, hun hed Fatima, og det er jo ikke svært at udtale, men hun blev også bedt om at ændre navn,” fortæller Khaterah Parwani.
Fik det dårligt i maven
Selv kom hun til at hedde Stine eller Lone og præsenterede sig med det danskklingende navn, når hun kontaktede teleselskabets dårlige betalere, som hun skulle få til at indgå en aftale om afbetaling.
Dermed accepterede hun også chefens præmis om, at hendes rigtige navn ville støde folk fra sig. Men det var en skidt fornemmelse, at præsentere sig med et falsk navn, fortæller hun.
“Jeg fik det dårligt i maven, hver gang jeg ringede op og præsenterede mig med et andet navn. Man ved godt, der er et eller andet galt her. Det at jeg ikke måtte være mig, og hedde Khaterah, det var ubehageligt” fortæller hun
Jeg hedder Mustafa: Må jeg få dit kontonummer?
Khaterah fortæller, at mange af de ansatte - i hvert fald udadtil - tog let på det og jokede med, at de nu hed Bente eller John. Flere kommentarer afslørede også, at nogle godt kunne se ideen i, at hedde noget andet.
“Min sidemand, der hed Mustafa, sagde: Kan du forestille dig, jeg ringede op og sagde: Hej jeg hedder Mustafa, må jeg få dit kontonummer….”
“Det er jo meget sjovt sagt,” siger Khaterah. Men alligevel er det en bemærkning på en alvorlig baggrund, mener hun.
"Det gør muligvis livet lettere, at vi ændrer vores navne. Men faktum er, at det er forskelsbehandling på arbejdsmarkedet. Det er ulovligt og det er grundlæggende forkert,” siger Khaterah Parwani.
Hun mener, at hvis man accepterer, at arbejdsgivere kan bede folk ændre deres navn, så åbner man sluserne for alle mulige former for diskrimination.
“Hvor stopper det så? Så kan man jo diskriminere på alle mulige måder.”