Sygeplejerskerne må tage stilling til situationen og arbejde sammen med ledelsen om en bedre fremtid.
Sådan lyder budskabet fra ledende oversygeplejerske Britt Holmgaard.
- De må spørge sig selv, hvor længe de gider denne kamp om at være træt af processen. Hvor længe skal der gå, før de trækker den streg i sandet. De har fået ny ledelse i mig - så hvor længe skal der gå, inden de synes, de er en del af holdet. Og hvor længe skal de være trætte af den behandling, de har fået, før jeg kom til, siger Britt Holmgaard og fortsætter:
- For de bliver jo ved med at modarbejde processen, tilføjer hun.
Stridighederne kommer, efter hospitalet i Frederikssund i start juni kunne varsle de ansatte ved akutklinikken om, at de i fremtiden skal tage vagter ved Hillerød Hospital.
Det kommer som et led i, dels at Hillerød Hospital mangler sygeplejersker ved akutafdelingen. Dels at man har valgt at lukke Frederikssunds akutklinik om aftenen og i weekenden.
Sygeplejersken Marianne Christiansen har fortalt til Avisen.dk, hvordan hun og hendes kolleger mener, at måden ledelsen har håndteret tingene på har været forkert, at de ansatte har manglet information, og at de nu bliver presset til at tage vagter i Hillerød.
Det billede kan oversygeplejerske Britt Holmgaard ikke genkende.
Hun erkender dog, at hun blot er kommet til for en måned siden, men mener, at dialogen mellem ledelse og ansatte har været god siden, og hun har sit på det rene over, hvad der er foregået.
- I den måned jeg har været ansat, og jeg har sågar været ude og informere dem, før jeg tiltrådte denne stilling - der kan jeg ikke følge dem i, at de ikke har fået tilstrækkelig information. Jeg synes, jeg har behandlet medarbejderne ordenligt i forhold til, hvad der skal ske i fremtiden, siger Britt Holmgaard.
Fællestillidsrepræsentant ved Nordsjællands Hospital, Christina Korsgaard, anerkender sygeplejerskernes frustration og mener også, processen er gået lidt for hurtigt.
- Processen er gået så hurtigt, så ingen har kunne følge med. Det er jeg med på. Men nogen rykker sig hurtigere i sådan en forandringsproces end andre, siger Christina Korsgaard.
Hun peger dog på, at der det sidste stykke tid har været løbende dialog med ledelsen om, hvad der skal ske.