Camerons eks-mediechef ramt af skandalesag

Premierminister Camerons tidligere pressechef tiltales sammen syv andre for ulovlige aflytninger.

Britiske anklagere sigter premierminister David Camerons tidligere mediechef Andy Coulson og den tidligere tabloid-chefredaktør Rebekah Brooks for ulovlige telefonaflytninger i forbindelse med en skandale, som måske også kan belaste regeringslederen selv.

I alt otte personer fra Rupert Murdoch's nu lukkede tabloidavis News of the World tabloid vil blive anklaget for illegalt at have aflyttet voicemails.

Anklagerne mod dem vedrører aflytninger af over 600 mennesker, deriblandt Hollywoodstjernerne Brad Pitt, Angelina Jolie og Jude Law samt politikere og ofre for kriminalitet.

Andre personer, som har været ofre for aflytningerne i England, er fodboldstjernen Wayne Rooney og eks-Beatlen Paul McCartney.

- Jeg har konkluderet, at en retssag i denne sag er i offentlighedens interesse, siger anklager Alison Levitt, som tirsdag gav meddelelse om retssagen i en erklæring til britisk tv.

Andre tiltalte i sagen fra den tidligere ledelse på den lukkede avis er Stuart Kuttner, Greg Miskiw, Ian Edmonson, Neville Thurlbeck og journalisten James Weatherup.

Brooks, der er 44 år, og som var redaktør på tabloidavisen fra 2000 til 2003 og derefter flyttede til The Sun, siger i en erklæring, at hun er uskyldig pg ikke havde kendskab til aflytningerne.

Mediemogulen Murdoch trådte tilbage fra en række bestyrelser både i Storbritannien og USA i sidste uge. Hans medieselskaber har været den store tur igennem mediemøllen på grund af skandalesagerne med aflytninger af mange personers mobiltelefoner.

Politiefterforskningen er siden blevet udvidet til The Sun for at undersøge forlydender om betaling for historier.

Skandalen betød blandt andet, at News Corp gik glip af, hvad der kunne have været den største aftale i virksomhedens historie, nemlig overtagelsen af hele den lukrative betalings-tv-koncern BSkyB.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.