Borgmester Pia Allerslev (V) er politisk ansvarlig for Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune.
Hendes forvaltning får dumpekarakter i en ny rapport om journalsikkerheden i kommunen. Men der er ikke noget at komme efter, lyder det.
”Jeg tror ikke på, at vi har et problem hos os. Jeg tror faktisk, at de fleste medarbejdere er helt klar over, hvilke krav og regler der gælder,” siger Pia Allerslev.
Borgerrådgiver: Meget kritisabelt
Den lokale vagthund – borgerrådgiveren – har blandt andet nærstuderet journaliseringen i 10 borgersager hos PPR Østerbro og Indre by, der hjælper børn med særlige behov.
I otte ud af ti sager er der uoverensstemmelser mellem, hvad der burde være gemt og de dokumenter, kommunen rent faktisk ligger inde med.
Der er flere håndskrevne dokumenter, der slet ikke kan læses. Der er endda dokumenter, der vedrører andre borgere.
Det hele fremstår uens og sjusket, konkluderer borgerrådgiveren i sin rapport.
Han kalder det ”meget kritisabelt”. Det er den næsthøjeste kritik, som borgerrådgiveren kan komme med.
Et problem?
Borgerrådgiveren vurderer, at det samlet set ikke er muligt for myndighederne at have overblik over sagerne.
Hvordan kan du ikke tro, at I har et problem?
”Uden at jeg har kigget hver enkelt medarbejder i øjnene, så håber og tror jeg på, at de fleste medarbejdere godt ved, hvad der skal til.”
”Vi ser på det her med meget stor alvor og bruger det her til at kigge alt grundigt efter for at se, om det er noget, vi møder andre steder.”
Har I et problem eller ej?
”Jeg tror ikke på, at vi har et problem, der er så stort, som det borgerrådgiveren beskriver her.”
Allerslev: Der er styr på det
Hvor stort et problem har I?
”Jeg tror, at vi har nogle steder, hvor vi med fordel kan stramme meget op. Men jeg tror, at det generelle billede vil være, at der er styr på det.”
Du siger altså, at borgerrådgiveren har ramt en tilfældig åre af elendighed?
”Jeg tror sagtens, at du kunne finde andre steder i forvaltningen, hvor man desværre kunne opleve det samme. Derfor skal vi kigge på, hvordan vi kan gøre tingene bedre."
"Men det generelle billede i forvaltningen ser efter min bedste overbevisning ikke så grelt ud, som han påpeger her.”
Hvad baserer du det på?
”Det baserer jeg dels på, vi jo også har undersøgt de forskellige arbejdsgange rundt omkring og dels på på mine tolv års erfaring som kommunalpolitiker i København. Hvis det hele sejlede overalt, ved jeg, at vi ville have opdaget det.”
Alvorlige sager
De forhold som borgerrådgiveren kritiserer. Har de betydning for, om en person får den rigtige sagsbehandling?
”Ja, når der mangler papirer, eller man ikke kan læse, hvad der er skrevet, og det er baseret på ting, som folk kan huske i hovedet, så er det klart, at det – i værste fald – kan have en negativ betydning i sagsbehandling. Derfor er det alvorligt.”
Har I undersøgt, om det har haft nogle konsekvenser?
”Det er jeg ikke bekendt med.”
Kan jeg som borger være sikker på at få en korrekt sagsbehandling, hvis jeg skal have min sag behandlet i din forvaltning?
”Det er min bedste overbevisning, at det kan man."
På spejderære
Og hvis mit barn og jeg har behov for pædagogisk psykologisk rådgivning på Østerbro eller Indre By? Kan jeg så være sikker?
”Det kan man. Når ting som det her bliver påpeget i en så alvorlig grad, så er det klart, at vi sætter ind med alt, man kan sætte ind med og sørger for, at der ikke sidder en medarbejder, som ikke ved, hvordan de skal journalisere korrekt og lave korrekt sagsbehandling.”
Hvordan har I foretaget jer på begrund af borgerrådgiverens rapport?
”Vi har kigget på arbejdsgangene og indskærpet over for alle medarbejdere, at der hviler en stor forpligtelse på medarbejderne i forhold til at få opfyldt de krav, der er. Der er også blevet rettet til på arbejdsgangene på PPR Østerbro Indre BY."
Hvis nogen tjekker dem om et år. Vil du så love, at de ikke finder samme fejl?
”Det vil jeg love dig.”