Bøger skal købes på nettet.
Sådan kunne sloganet passende lyde, hvis man spørger internetboghandler som SAXO.COM eller Bilkas bogshop.
Siden 2001 er netbogsalget nemlig vokset med 140 procent, og i dag bliver 10 procent af alle bøger solgt over nettet. Det svarer til, at danskerne i år bruger omkring 250 millioner kroner på bogkøb på nettet.
Hos boghandlen SAXO.COM, der har solgt bøger på nettet siden 2001, er omsætningen steget med 70 procent i 2007.
- Udviklingen går hurtigt i Danmark. Folk har virkeligt taget nethandel til sig, fordi man kan spare tid og penge. Så folk tror på det, siger administrerende direktør Jørgen Balle Olesen.
I Dansk Supermarked, som står bag Bilkas netbog- shop, glæder informationschef Erik Eisenberg sig over det støt stigende bogsalg på nettet.
Mere net i fremtiden
Ifølge konsulent i Forlæggerforeningen Ib Tune Olesen har vi kun set toppen af isbjerget.
- Der er næppe tvivl om, at bogsalget på nettet vil blive ved med at stige. Jo mere opmærksomhed, der kommer på netboghandlerne via priskrigen på bøger, jo større vil omsætningen være. Netbogsalg er en åbenlys kanal til at sælge bestsellere til lavpris.
Meget tyder på, at en stor del af bogsalget fremover vil foregå på nettet.
I nabolandet Sverige står netbogsalget for 21 procent af det samlede bogsalg.
Markedet udvides
Men de traditionelle boghandler har ikke grund til at surmule på grund af konkurrencen fra de virtuelle netboghandler.
For det stigende bogsalg på nettet kommer også til at gavne dem.
Og når folk køber den nye Stig Larsson-roman til den billigste pris på nettet, snupper de også ofte lige en anden titel med i købet.
- Al erfaring viser, at jo nemmere forbrugerne har ved at købe bøger, og jo mere opmærksomhed de enkelte bøger får, jo flere bøger køber folk. I sidste ende kommer netbogsalget til at gavne hele bogbranchen, fordi folk køber flere bøger, siger Erik Eisenberg fra Dansk Supermarked.
Hos Arnold Busck, der startede som en traditionel boghandel, men i dag har udvidet med en netboghandel, er direktør Asger Flygare også optimistisk.
- Jeg tror, at netsalget kan være med til at udvide bogmarkedet. Så det er slet ikke en negativ udvikling, at der sælges mange bøger over nettet. Og jeg tror heller ikke, vi har set alle de kanaler, der er for at sælge bøger endnu.