I DISSE HØJTEKNOLOGISKE TIDER har vi en tendens til at tro, at de mest succesfulde firmaer i verden også er dem med de stærkeste teknologiske kompetencer. Så simpel er virkeligheden imidlertid ikke.
I forbindelse med tilblivelsen af min seneste bog, GURUBOGEN, havde jeg fornøjelsen af at tale med Brian Chesky, der er manden bag Airbnb – én af verdens mest værdifulde og berømmede tech-virksomheder.
Brian fortalte mig om et altafgørende møde, han holdt tilbage i 2012 med deres vigtigste investor – finansmanden Peter Thiel. På mødet fremlagde Chesky de forskellige nøgletal og bad efterfølgende Thiel om det allerbedste råd, han kunne give til Airbnb. Thiels svar lød: Lad være med at fucke kulturen op.
DET VAR ET NOGET ANDET SVAR, end den unge Brian Chesky havde forventet fra en mand, der netop havde investeret over 1 milliard kroner i Airbnb, men det satte et varigt spor hos både Chesky og siden resten af Airbnb-organisationen.
I de følgende år, hvor Airbnb buldrede derudaf, blev vægten derfor nærmere lagt på kulturen end på strategier og mål. Man mindede sig selv om Peter Druckers berømte citat ”Kultur spiser strategi til morgenmad”, og fokus var benhårdt på at finde den fælles måde at gøre tingene på – med passion. Resten er historie.
AIRBNB ER ET TANKEVÆKKENDE EKSEMPEL på forskellen på forretningsmodeller, strategier og så kultur. Hvis Airbnb også findes om 100 år fra nu, så er de efter alt at dømme ikke længere end deleøkonomisk service med fokus på privat indkvartering. De vil være nået meget længere i deres udvikling, men virksomhedskulturen er det, der vil kunne overleve i de 100 år - ligesom den har gjort hos de fleste andre virksomheder med 100 år på bagen.
Kulturen er det, som skaber fundamentet for alle fremtidige innovationer. Hvis du ødelægger kulturen, ødelægger du maskinen, som skaber dine produkter.
Hos Airbnb bygger man kulturen ved at holde sig til kerneværdierne i alt, hvad man gør. Kultur er tusind ting, tusind gange. Det er at udleve værdierne, når du hyrer folk, når du skriver en e-mail, når du arbejder på et projekt, når du er på kontoret. Når du udlever dine kerneværdier, har du magten til at opbygge din kultur. Du har også magten til at ødelægge kulturen ved at bryde med dine værdier. Hver af os har denne mulighed og denne byrde. Hvad vælger du?