Føler du, at timerne drysser væk, når du er på arbejde, mens arbejdsopgaverne på mystisk vis formerer sig i stedet for at forsvinde?
Så var det måske en ide at gøre det til et nytårsforsæt, at du skal være mere effektiv i 2012.
Kommunikationsfirmaet Bro Kommunikation rådgiver medarbejdere og ledere i at blive mere effektive.
Konsulent Morten Münster giver herunder fem nemme bud på, hvordan du bliver mere effektiv i løbet af arbejdsdagen.
1) Drop multitasking
Det er ineffektivt i længden og kan udløse stress.
Det er meget nemmere at bevare overblikket, når du koncentrerer dig om at løse én opgave ad gangen. Gør så vidt muligt én opgave færdig ad gangen.
2) Tjek din mail tre gange om dagen
For eksempel klokken 10, 12 og 15.
Lad så vidt muligt være med at starte dagen med at tjekke din mail, for det vil bestemme, hvilke opgaver du tager først.
Start i stedet med selv at diktere de vigtigste opgaver.
3) Undgå kollegaers afbrydelser
Hvis du sidder i storrumskontor og ikke kan lukke døren, kan du for eksempel bruge 'Duplo-metoden', hvor du med tre klodser signalerer, om du er tilgængelig.
Rød=ingen forstyrrelser, gul=kun forstyrrelser, der er meget nødvendige, grøn=fri bane.
Du kan også tage høretelefoner i ørene, det afskrækker nemlig de fleste fra at forstyrre dig.
4) Undgå egne overspringshandlinger
Og styr din begejstring for andre opgaver, så din opmærksomhed ikke bliver afledt. Det tager 5-45 minutter efter afbrydelsen, før din hjerne igen er klar til at koncentrere sig om den oprindelige opgave.
5) Lav lister
Sørg for at få skrevet alle dine gøremål ned på papir. Din hjerne er et elendigt kontor og du bliver mindre effektiv, når du går, og hober ting op i hovedet.