- Det koster vores samfund milliarder at afmontere den kreativitet, som man har fra barns ben.
Sådan lyder det fra X Factor-dommeren Thomas Blachman, der langer ud efter folkeskolen for ikke at dyrke kreativiteten.
Ifølge en rapport fra Undervisningsministeriet, der kom tidligere på ugen, er antallet af elever i privatskoler steget med 18 procent de seneste fem år. Folkeskolen har i samme periode haft et fald i elever på fire procent. Ministeriets opgørelse viser, at der lige nu er 111.878 elever i de frie grundskoler og 537.097 i folkeskolen.
Blandt de forældre, der har valgt folkeskolen fra, er Thomas Blachman, der har to børn.
- Jeg har nu siddet i 10 år og iagttaget ungdommen og set, hvor tomhændet de var i forhold til spørgsmål som: Hvem er jeg, og hvor skal jeg hen? Det er, fordi de ikke er blevet stimuleret nok i folkeskolen og dermed ikke har fået den tillid, der kan udvikle sig til selvtillid, så de kan gå det rigtige sted hen i livet og ikke bliver skoletrætte, siger Blachman.
En del af folket
Thomas Blachman er selv et resultat af 10 års folkeskole og en opvækst på Nørrebro, men har valgt en anden vej for sine børn.
- Jeg elskede at hænge ud med folkets børn, fordi jeg selv er en del af folket, og jeg ville også unde min børn at hænge ud med elektrikerbørn, men jeg oplevede bare nogle meget firkantede folkeskoler, siger den erklærede socialdemokrat.
Han husker særligt en episode, hvor hans søn var kommet hjem og fortalte, at læreren havde spurgt, hvor mange ben en ko har. Fem ben, havde sønnen svaret, fordi det ”afhænger af solens gang på himmellegemet og skyggedannelser og så videre”. Men den havde læreren ikke godtaget, og der var slet ikke tid til alt det pjat.
En ko har fire ben, pointerede hun.
Dér blev folkeskolen nok for Blachman, som hellere så, at den ville stimulere kreativiteten frem for at kvæle den.
- Det er sgu ikke kreativt nok at synge Kim Larsen-sange eller smøre lidt olie på et lærred, siger han.
Mit talerør
Derfor føler Thomas Blachman nu, at han gennem sit virke som X Factor-dommer løfter en byrde, folkeskolen ikke har kunnet magte. Det gør han blandt andet ved at slå et slag for det, han beskriver som, at være "et efterstræbelsesværdigt og empatisk mensch, der kan mærke sig selv og ved, hvem han er, og hvad han vil – om det er at være tømrer eller popstjerne".
Det kommer han blandt andet til at gøre bag skærmen i dommerstolen i X Factor, hvor han i 10 år nu har siddet og opdraget på danskerne.
- X Factor er mit talerør. Hvis man elsker et menneskesyn, så må man stå op for det, så må man kæmpe for det. Det er en ambition om at løfte alle de folk op til kagebordet, som ikke nødvendigvis har medfødt selvtillid, og inspirere dem til at mærke, at der er noget, der hiver i dem.
Han pointerer vigtigheden i at finde ud af, hvad der interesserer én mere end noget andet. Og lige netop dér, hvor kreativitet vokser og selvet bliver stærkere, der har folkeskolen spillet fallit, fortæller han.
- En barns leg er et barns arbejde. Det eneste, man håber på som et voksent menneske, er jo bare at finde et arbejde, der føles som en leg, fordi man har fundet det rigtige, siger Thomas Blachman.